Matematisk modellering – Matematik för ämneslärare 6 – arbetsplatsintegrerad
7,5 hp
Kurskod: ÄMA60A
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2024-05-23. Giltig från och med 2024-09-02.
Nivå: Avancerad nivå
Ämne/områdeskod: Matematik/tillämpad matematik (MAA)
Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Mathematical Modeling – Mathematics for Secondary School Teachers VI – School Integrated
Diarienummer: U2024-242-868
Allmänna uppgifter
Kursen är campusförlagd och ingår i Ämneslärarutbildningen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, arbetsplatsintegrerad. Kursen ges år 5.
Fördjupningsnivå
A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Godkänt resultat på minst 135 hp inom Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans åk 7-9 varav kurserna Aritmetik, algebra och geometri – Matematik 1 för ämneslärare, 15 hp och Sannolikhetslära och statistik - Matematik för ämneslärare 2, 7,5 hp samt kursen Envariabelanalys och algebra - Matematik 3 för ämneslärare, 15 hp ska vara avklarade, eller motsvarande.
Syfte
Kursens övergripande syfte är att studenten ska utveckla kunskaper om grundläggande matematisk modellering samt få en inblick i för området relevant didaktisk forskning.
Innehåll
Kursen tar upp grundläggande matematisk modellering, där olika typer av diskreta, kontinuerliga och stokastiska modeller behandlas. Användning av digitala verktyg och datorer utgör ett betydande inslag i kursen. Ämnesdidaktik behandlas på en fördjupad nivå relaterad till hur delar av det matematiska innehållet kan omsättas till grundskolans matematikundervisning.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna redogöra väl för och demonstrera de ämnesmässiga grunderna inom grundläggande matematisk modellering (1)
- kunna tillämpa olika strategier för problemlösning inom matematisk modellering relevanta för egen och elevers problemlösning (2)
- kunna redogöra för och använda grundläggande matematiska modeller och metoder som är viktiga inom tillämpningar och för det kommande läraryrket (3)
- kunna använda matematiska programvaror och utforma programkod (4).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- på en fördjupad nivå kunna kommunicera matematik i tal och skrift (5)
- på ett utvecklat sätt kunna formulera, tolka och lösa matematiska problem inom grundläggande matematisk modellering (6).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- på en fördjupad nivå kunna diskutera undervisningsrelaterade frågeställningar samt ett vetenskapligt förhållningssätt kring lärande i matematik som anknyter till matematiska modeller och modellering (7)
- kunna exemplifiera och argumentera för värdet av matematiska modeller för att studera komplexa fenomen inom andra ämnesområden (8).
Genomförande
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar samt utformas för att stimulera studenten till ett aktivt och självständigt förhållande till kursens innehåll.
Examination – prov och former
På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Delprov 1 (6 hp) Matematisk modellering.
Inlämningsuppgift i form av två uppsättningar utdelade problem som studenten löser dels i grupp och dels enskilt. Lärandemål 1-6 och 8 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 2 (1,5 hp) Matematikdidaktik.
Individuell inlämningsuppgift. Lärandemål 2, 3, 5, 7 och 8 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG) tillämpas. För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på båda delproven. För betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda delproven.
Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student .
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2024-05-23. Giltig från och med 2024-09-02.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Giordano, Frank R., Fox, William P. & Horton, Steven B. (2013), A first course in mathematical modeling. 5 upplagan. Boston: Brooks/Cole, Cengage Learning (704 s).
-
Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se
Kompletterande material om matematisk modellering tillkommer i en omfattning av högst 80 sidor. Vetenskapliga artiklar om didaktisk forskning ingår i en omfattning av högst 100 sidor.