Svenska för ämneslärare I
15 hp
Kurskod: ÄSV11R
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2020-08-20. Giltig från och med 2020-11-09. Ersätts av: ÄSV12R - Svenska för ämneslärare 1.
Nivå: Grundnivå
Ämnesgrupp: Svenska/Nordiska Språk ()
Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
Huvudområde: Svenska med didaktisk inriktning
VFU-andel: -
Engelsk titel: Swedish for Secondary Teachers I
Revideringar
Revidering av litteratur.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
Moment 1
-
Bergöö, Kerstin (2005), Vilket svenskämne? Grundskolans svenskämnen i ett lärarutbildningsperspektiv. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola (375 s). Läsanvisningar : Läses i urval enligt anvisningar (kap 2, 9) (58 s). Övrigt: Doktorsavhandling https://portal.research.lu.se/portal/files/5679228/26631.pdf
-
Bigestans, Aina & Kaya, Anna (2016), Svenska - ett inkluderande ämne. I Berg Nestlog, Ewa & Larsson, Nils (red.) Ett vidgat svenskämne och svenska för nyanlända. Svensklärarföreningens årsskrift (15 s).
-
Blikstad-Balas, Marte (2018), Literacy i skolan. Lund: Studentlitteratur (144 s).
-
Boglind, Ann, Holmberg, Per & Nordenstam, Anna (2014), Mötesplatser - texter för svenskämnet. Lund: Studentlitteratur (250 s). Läsanvisningar : Läses i urval enligt anvisningar.
-
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red) (2019), Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber (205 s). Läsanvisningar : Läses i urval enligt anvisningar (kap 1, 9), (37 s).
-
Renberg, Bo & Friberg, Ingemar (2015), Svensklärarens påverkan och praktik. På spaning efter konsten att undervisa. Lund: Studentlitteratur (295 s).
-
Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se
Moment 2
-
Eide, Ove & Breivik, Torbjørg (red) (2015), Handbok i nabospråkundervisning. Språkrådet: Språkrådets skrifter (170 s). https://www.sprakradet.no/globalassets/vi-og-vart/publikasjoner/sprakradets-skrifter/handboka-i-nabospraksundervisning-web.pdf
-
Einarsson, Jan (2009), Språksociologi. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (403 s). Läsanvisningar : Läses i urval enligt anvisningar.
-
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red) (2019), Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber (205 s). Läsanvisningar : Läses i urval enligt anvisningar (kap 10-11) (40 s).
-
Skolverket (2019), Resurser för undervisningen i nordiska språk. https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/undervisning-i-nordiska-sprak
-
Skolverket (2018), Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket (158 s). https://www.skolverket.se/publikationer?id=3905
-
Smedberg Bondesson, Anna (2017), Grannspråksdidaktik och grannspråkskommunikation i lärarutbildningarna. http://hkr.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1166234&dswid=
-
Teleman, Ulf (2012), Tradis och funkis: svensk språkvård och språkpolitik i Sverige efter 1800. 2 upplagan. Stockholm: Norstedt (279 s). Läsanvisningar : Kap 2-3.
Moment 3
-
Josefsson, Gunlög (2009), Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (252 s).
-
Josefsson, Gunlög (2009), Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Övningar med facit och kommentarer. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (205 s).
-
Lim Falk, Maria & Riad Tomas (2016), Lingvistisk litteracitet i skolan - ett möte mellan språkforskare och lärare. I Bergh Nestlog, Ewa & Larsson, Nils (2016), Svenska ett kritiskt ämne. Svensklärarnas årsskrift 2016. Stockholm: Natur & Kultur Läsanvisningar : Sidorna 88-108 läses.
-
Lundin, Katarina (2014), Tala om språk: grammatik för lärarstuderande. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (198 s). Läsanvisningar : Läses i urval enligt anvisningar.