Ny nätbaserad kurs vidgar det globala perspektivet
Kursen har redan arrangerats två gånger i samarbete mellan lärosäten i Tyskland, Jakarta och på Krim. Det var när Torsten Andersson, adjunkt i affärsinformatik vid Högskolan Kristianstad, besökte Tyskland i maj förra året som idén om att erbjuda kursen på HKR föddes.
─ Det var Peter Weber, professor vid Fachhochshule Sudwestfalen, som berättade om utbildningen och jag kände direkt att den skulle vara något för vår högskola. Den elektroniska handeln växer i snabb takt och det finns många parametrar som man kan hantera utifrån denna form av handel, säger Torsten Andersson som tillsammans med Eva Lövstål, lektor i företagsekonomi, kommer att vara lärare på kursen.
Lärarna Torsten Andersson och Eva Lövstål ser fram emot att möta nya studenter i höst.
Eva Lövstål ser många fördelar med att utveckla sitt entreprenörskap på nätet.
─ Internet lyfter begreppet entreprenörskap till nya dimensioner. Nu har virtuella team möjlighet att verka över landsgränserna och utveckla nya saker i konkreta projekt. Detta kan öppna många dörrar i framtiden, säger hon.
Möter andra kulturer
Kursen kommer bland annat att ge studenterna kunskaper om användbara affärsmodeller för e-handel och guida dem genom hela processen från affärsidé till en färdig affärsplan. Studenterna kommer även att få lära sig hur de kan använda sig av digitala kanaler för att nå ut med sitt budskap.
Under introduktionsfasen av kursen kommer studenterna att delas in i internationella grupper om fem personer, där högst två studenter tillhör samma universitet eller högskola.
─ Detta ger studenterna möjlighet att möta andra kulturer och andra sätt att tänka. Eftersom det även finns många internationella studenter vid de andra deltagande universiteten så vidgar man det globala perspektivet ytterligare, säger Eva Lövstål.
Avslutas med projektarbete
Under kunskapsperioden kommer lärarna vid de olika universiteten lägga upp föreläsningar och förse studenterna med undervisningsmaterial. Kursen avslutas med ett projektarbete.
─ Då ska studenterna skapa en egen tänkt verksamhet i den digitala världen utifrån vissa givna premisser, säger Torsten Andersson, som också är övertygad att studenterna kommer att få stor nytta av kursen.
─ Om man tar till sig både kursinnehållet och de erfarenheter som man får genom det internationella arbetet så bör man bli mycket attraktiv för nya företag som startar upp på nätet. Därför ser jag kursen som en investering i den nya digitala verkligheten, säger han.
Text och foto: Jerry Carlsson