Vicerektorn som är expert på meningsskapande illustrationer
Under sommaren har Högskolan Kristianstad fått en ny vicerektor. Hon heter Agneta Ljung Djärf och är biträdande professor i pedagogik och forskar på yngre barns lärande. Som ny vicerektor kommer hon nu även att lägga fullt fokus på att implementera högskolans nya modell för forskningsfinansiering. Och bli inte förvånad om du möter henne på Lingenäset med sin mountainbike.
Agneta Ljung Djärf är ny vicerektor för forskning vid Högskolan Kristianstad.
Jämte sin forskning har Agneta Ljung Djärf även varit biträdande sektionschef på Sektionen för lärande och miljö, ett halvtidsuppdrag hon nu avslutar och ersätter med vicerektorsuppdraget. Det nya förordnandet sträcker sig tre år och på den tiden kommer vi att få se en del förändringar på högskolan.
– Jag kommer att börja med att implementera högskolans nya modell för forskningsfinansiering, där forskningstid fördelas efter forskningsaktivitet och prestation i stället för per automatik. Detta är högsta prioritet just nu och ska helst vara klart i oktober, så att alla som påverkas kan få arbetsro, säger Agneta.
Beslutet att anta den nya finansieringsmodellen fattades av Högskolestyrelsen i juni. Andra ansvarsområden för Agneta blir att förtydliga och systematisera högskolans forskningsbudget i syfte att på ett bättre sätt tydliggöra hur våra interna forskningsmedel används men också hur de fördelar sig inom högskolans verksamhet.
– Hur fasar vi ut sparad forskningstid och incitamentsstöd? Och hur fasar vi in den nya modellen utan att leva över våra tillgångar? Detta måste bli tydligt i forskningsbudgeten, förklarar Agneta.
Forskningsplattformen Hälsa i samverkan – ett gott exempel
Något som Agneta tänker titta mycket mer på är forskningsplattformar. Plattformen Hälsa i samverkan som Sektionen för hälsa och samhälle har i samarbete med Region Skåne håller hon som en bra förebild.
– Vår forskning ska stödja våra grundutbildningar och prioriterade utbildningsområden och med forskningsplattformar får vi en bra koppling till omgivande samhället som kan ge samarbete kring projekt och finansiering. Vi behöver titta noga på om och hur modellen med forskningsplattform kan bidra till förbättringar också i andra områden än hälsa men det här måste ske i samverkan med medarbetarna och inte som ett "påbud" uppifrån, menar Agneta.
När Agneta blickar framåt är examensrättigheter också ett eftertraktat mål. Exakt när eller vilka områden är oklart, det beror inte minst på forskningsbudgeten, men målet är att minst en ansökan om examensrättighet inom ett område ska vara inlämnad innan 2020. Men innan dess är det andra frågetecken som ska rätas ut.
– Ja, hur ska forskningspotten användas på bästa sett? Vilket stöd behöver utvecklas för att öka externfinansieringen? frågar Agneta nästintill retoriskt och menar att vi kanske vet först när utvärderingen är gjord nästa höst.
Hennes företrädare, professor Rutger Persson, var även ordförande i Högskolan Kristianstads forskningsnämnd. Det kommer inte Agneta Ljung Djärf att bli och därför kommer det att hållas ett val till den posten i höst.
Ett brinnande intresse för pedagogik
Agneta är i dag biträdande professor i pedagogik och intresset för ämnet har hon haft i över 30 år. Det var nämligen som förskollärare karriären en gång började.
– Jag jobbade i en kommunal förskola här i Kristianstad när vi kom med i ett fortbildningsprojekt där jag kom i kontakt med lärare på högskolans förskollärarutbildning. Jag är en nyfiken person och det var där och då som jag fick den klara kopplingen mellan praktik och teori, berättar Agneta som också avslöjar att hon tycker om när det händer saker.
Hon fick en "kick" av att befinna sig i den akademiska miljön på högskolan. Drygt 30 år har passerat och Agneta håller nu på att avrapportera ett forskningsprojekt där hon tillsammans med Torgny Ottosson och sex kollegor vid två andra lärosäten studerar meningsskapande illustrationer; hur yngre elever skapar mening med förklarande bilder och modeller i skolans och förskolans NO- och matematikundervisning. Deras forskning har visat att relationen mellan bild och textsammanhang kan vara förvirrande för många av barnen som läser läromedlen, eftersom barn och vuxna har olika förförståelse och kan lägga in olika tolkningar av samma bild.
Högskolan Kristianstad om tre år
Vicerektorsposten påverkar inte Agnetas egen forskarkarriär. I våras lämnades en ny ansökan om medel till Vetenskapsrådet och svar väntas i november.
– Jag tror det är en stor fördel att ha ena foten kvar i forskningsmiljön med dess praktiska vardag. Den kontakten är värdefull, förklarar Agneta Ljung Djärf.
På frågan om var Agneta tror Högskolan Kristianstad befinner sig forskningsmässigt om tre år när hennes förordnande löper ut svarar hon:
– Jag har ju redan bidragit med input till den nya forskningsfinansieringsmodellen. Vi har en stor utmaning för organisationen framför oss, men den nya modellen ska då fungera bra och vi ska ha satsat aktivt och strategiskt på att utveckla och koncentrera vår forskningsverksamhet så att den stödjer våra prioriterade utbildningsområden.
– Jag hoppas också att våra lärare funnit möjlighet att vara forskningsaktiva trots den minskade forskningstiden, att vi ökat andelen externa forskningsmedel och att vi fortsätter ligga bra till vad gäller forskningspublikationer, avslutar Agneta med ett förhoppningsfullt och tryggt leende på läpparna.
Namn: Agneta Ljung Djärf
Född: Kristianstad 1961
Familj: Gift och två barn, båda studenter varav den äldsta kan komma att ta sin magisterexamen på HKR
Bor: Kulltorp, Kristianstad
Fritidsintressen: Resa, träna (ska springa Tjejmilen och mountainbike), och familj och vänner så klart.
Senast lästa bok: Jag är Malala: flickan som stod upp för rätten till utbildning och sköts av talibanerna, av Malala Yousafzai och Christina Lamb
Text och foto: Fabian Rimfors