Gustav vill vända barns nyfikenhet till kunskap
För Gustav Strand är förskolläraryrket inte barnpassning. Han ser yrket som något mycket mer och vill utmana barnen till kunskap genom att väcka nyfikenhet. Det har han precis fått testa under sin precis avslutat sin verksamhetsförlagda utbildning.
Gustav Strand studerar till förskollärare på Högskolan Kristianstad och är snart färdig med sin tredje termin. Gustav har alltid haft ett intresse för barn och hade sitt första möte med förskolläraryrket genom en praktik i högstadiet. Då var han dock inte särskilt imponerad av yrket, utan tyckte att det mest handlade om barnpassning. Men efter en utlandspraktik på en skola i England ändrade han sig. Där fick han möjlighet att engagera barnen i kunskap som han själv var intresserad av och där väcktes intresset för förskolan. Även om hans praktik var på en skola så valde han att utbilda sig till förskollärare. Han tycker att man som pedagog kan tillföra mer till yngre barn, och dessutom är arbetsmarknaden för förskollärare bra.
För Gustav innebär förskolläraryrket mycket mer än att ta hand om barn. Han har precis avslutat sin verksamhetsförlagda utbildning, VFU, på en förskola i Höör. Det är hans tredje period av verksamhetsförlagd utbildning och han tycker att den gett honom olika saker under hans tre terminer. De första två perioderna handlade den verksamhetsförlagda utbildningen mycket om att observera och applicera den teori han lärt sig. Den tredje och nyss avslutade perioden har gett honom möjlighet att betrakta sig själv i ledarrollen. Vid sidan av det dagliga arbetet har han, tillsammans med sina kollegor arbetat med en frågeställning. Nu ska den utvecklas till en forskningsfråga som ska utmynna i en rapport. Gustav tycker den verksamhetsförlagda utbildningen har gjort honom väldigt medveten om hur och varför han agerar i sin roll som pedagog och han ser rapporten som en naturlig väg in i skolan igen.
VFU gav möjlighet att testa
Under den verksamhetsförlagda utbildningen har Gustav bestämt sig för vad han vill jobba med. Gustav tycker att de större barnen är roligast och han vill lära ut genom att väcka intresse för kunskap. Han har haft ett tydligt vetenskapligt fokus under sin VFU och testat experiment med barn i olika åldrar. Han tycker att de större barnen är roligare då de har mer givande diskussioner. Gustav tycker att det som skiljer förskolan från skolan är att lärandet sker utan lika uttalade krav. Gustav är stolt akademiker och trivs bäst när han får utmana barnen till lärande.
Det är utmanande att lära dem utan att ställa krav, men det är också belöningen. Så länge man får med sig deras intresse vill de lära sig.
Målet är specialpedagogik
Gustav hade studerat ett år på högskola innan han valde att utbilda sig till förskollärare på Högskolan Kristianstad och kan tänka sig att vidareutbilda sig till specialpedagog efter några år i branschen. Han tycker att förskolläraryrket verkar vara en bra grund för att vidareutbilda sig till specialpedagog. Men nu är förskollärarutbildningen i fokus. Gustav är tillbaka på campus efter sin tredje period med verksamhetsförlagd utbildning och ska nu ta med det han lärt sig till högskolan.
Text och bild: Lovisa Wallin