Nätbaserad kurs som bygger broar över kulturgränser
I höst kommer kursen Entreprenörskap och elektronisk handel att arrangeras för andra året i rad på Högskolan Kristianstad. Torsten Andersson, lärare och kursansvarig, som tillsammans med Eva Lövstål, lektor i företagsekonomi, leder utbildningen ser fram emot många sökande.
Den nätbaserade kursen, som genomförs i samarbete med lärosäten i Tyskland, Indonesien och på Krim, syftar till att ge studenterna kunskaper om användbara affärsmodeller för elektronisk handel, insikter om entreprenörskap och leda dem hela vägen från affärsidé till färdig affärsplan. I höstas arrangerades den första kursen på Högskolan Kristianstad och Torsten Andersson blickar tillbaka på den med stor glädje.
− För det första har vi fått mycket positiv respons från studenterna som tycker att det har varit roligt att arbeta i en internationell miljö som har genererat många nya kontakter. För det andra var det en mycket spännande och kul kurs att genomföra som lärare, säger han.
Består av tre delar
Kursen består av tre delar – en introduktionsfas för högskolans studenter, en internationell fas tillsammans partneruniversiteten, samt en avslutande fas för högskolans studenter.
Även den internationella fasen består av tre olika moment. I det första momentet delas studenterna in i grupper om sex där högst två studenter kommer från samma lärosäte.
I nästa moment som är kunskapsfasen får studenterna bland annat lyssna på och reflektera över ett antal nätbaserade föreläsningar och lektioner med olika teman och de blir dessutom tilldelade olika uppgifter både enskilt och gruppvis.
Högskolan Kristianstad bidrog till föreläsningarna med inslag kring hållbarhet och lämpliga affärsmodeller för hållbar elektronisk handel. I det avslutande momentet ska studenterna utveckla och presentera en hållbar affärsidé.
Pris för bästa affärsidé
För att ge studenterna en morot etablerades under höstens kurs ett pris för bästa affärsidé.
Peter Weber, professor vid Fachhochshule Sudwestfalen och initiativtagare till utbildningen, är hjärnan bakom detta pris.
− Han menade att vi borde koppla på ett pris för att studenterna ska komma vidare från idéstadiet och verkligen utveckla den tjänst eller produkt som de har tagit fram. Jag kontaktade idéutvecklingsföretaget Krinova och det visade sig att de var villiga att bidra med sin kompetens för att studenterna som ingår i den vinnande gruppen ska kunna vidareutveckla sin affärsidé
Fjolårets segrare hade tagit fram en affärsidé om hur man ska kunna digitalisera en bokhandel och besöker Kristianstad under två dagar i maj för att få sitt pris.
− Det vinnande bidraget handlar inte om att skapa en nätbutik utan snarare om hur butiken ska kunna utveckla en social knutpunkt med hjälp av digitaliseringen.
Nu ser Torsten Andersson fram emot nästa kursstart.
− Det här en spännande och intressant kurs som ger en ökad förståelse för de kulturella skillnader som råder kring kommunikation, hållbarhetstänkande och entreprenörskap.
Text och foto: Jerry Carlsson