Språklig sårbarhet får Kurslitteraturprisets hederspris
Det har saknats ett pedagogiskt förankrat begrepp som lyfter betydelsen av lärarens språkliga medvetenhet och sätt att anpassa undervisningen efter elevernas språkliga förutsättningar. I boken Språklig sårbarhet i förskola och skola myntar författarna det nya begreppet "språklig sårbarhet" och lägger samtidigt grunden för ett paradigmskifte i skolans värld, där den tidigare diagnosen "språkstörning" byts mot pedagogiska möjligheter. Nu belönas deras lärobok Kurslitteraturprisets hederspris och 50 000 kronor.
Barbro Bruce, Docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik, med prisade läroboken Språklig sårbarhet i förskola och skola.
– Författarna lanserar begreppet barn och ungdomar i språklig sårbarhet som kan användas oavsett om sårbarheten rör språket i sig eller bemästrandet av det, och oavsett om problemen är permanenta eller tillfälliga. Boken ger förskolans och skolans personal ovärderlig kunskap om hur man kan arbeta pedagogiskt för att förebygga och lindra språklig sårbarhet. Målet är att låta alla barn få samma självklara möjlighet till språkutveckling och social samvaro, till kunskapande och vänskapande.
Så lyder juryns motivering till att Kurslitteraturprisets hederspris och 50 000 kronor tilldelas de fyra författarna bakom boken Språklig sårbarhet i förskola och skola. Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur.
– Hederspriset betyder enormt mycket för hur man ute på förskolor och skolor tänker kring språkliga och kommunikativa problem. Under lång tid har medicinska, psykologiska och logopediska diagnoser kommit att bli allt vanligare, exempelvis språkstörning, till och med grav språkstörning. Det har inte gagnat pedagogiken särskilt mycket, utan snarast har det handlat om att se barnen/eleverna som bärare av problem som ska utredas, berättar Barbro Bruce, en av de fyra författarna, leg. logoped och docent i utbildningsvetenskap/specialpedagogik vid högskolan i Kristianstad.
– Det har saknats ett pedagogiskt förankrat begrepp som lyfter betydelsen av lärarens språkliga medvetenhet och sätt att anpassa undervisningen efter elevernas språkliga förutsättningar, fortsätter hon. Begreppet "språklig sårbarhet" innebär därför ett paradigmskifte från att se språkliga svårigheter som individburna till att se dem som kontextuella och relationella. Därmed lyfts betydelsen av lärarrollen, de språkliga kraven och framför allt de pedagogiska möjligheterna i syfte att alla ska kunna följa med, förstå och göra sig förstådda.
På Högskolan Kristianstad utbildar och fortbildar Barbro Bruce speciallärare och specialpedagoger. Det är också hon som är initiativtagare till begreppet och boken, och har lett och samordnat skrivprocessen. Hon ser det som mycket viktigt att kritiskt granska rådande paradigm, bidra med ny kunskap och sedan sprida den genom nyckelpersoner så att den når ut till dem som verkligen berörs ute i förskolans och skolans praktik. Och då spelar det nyvunna priset en viktig roll.
Barbro Bruce berättar om språklig sårbarhet
Text och foto: Fabian Rimfors