Detta värdesätts och väcker engagemang i Kristianstads stadskärna
Vad gör dig nöjd med en stadskärna? Vad väcker engagemang i en stads Instagramflöde? Det är vad två av Ekonomprogrammets 62 kandidatuppsatser svarar på när de presenteras inför bland andra Handelsstaden Kristianstad på fredag.
What makes a city centre attractive from a consumer perspective? heter uppsatsen där Sofia Karlsson och Molly Nilsson har undersökt vad vi tycker om Kristianstads stadskärna och vad det är som skapar nöjdhet med en stadskärna. De ser att handel, nöje, aktiviteter och atmosfär är det som avgör om vi är nöjda eller inte. Handelsstaden Kristianstad studeras även i uppsatsen Why do we “double tap” the image? av Simon Persson och Jakob Westergren, Handelsstadens Instagram-flöde för att förstå vad det är som väcker engagemang bland följare.
– Här ser man att det är viktigt att man kommunicerar det som är unikt med platsen, att man visar på gemenskap, t ex med att ha med människor på bilderna och visar aktivitet, samt att bilden i sig och dess kvalitet och komposition är avgörande, säger Simon Persson och Jakob Westergren, vars presentation kommer att åhöras på plats av Handelsstaden Kristianstads verksamhetsledare Charlotte Svärd.
Sammanlagt är det hela 62 uppsatser som presenteras i fyra olika salar under fredagen. Ett axplock bland titlarna avslöjar saker som nyckeln till ökad arbetsmotivation, vad som motiverar till att handla secondhand shopping, och vilka faktorer som påverkar kvinnors karriärmöjligheter i redovisningsbranschen.
Fredag 2 juni kl 8.00–15.00 (varje presentation är 15 minuter).
Högskolan Kristianstad, salarna 14-420, 17-426, 18-418 och 20-425.