”En skola för alla hade varit bra för alla”
Lena Engkvist gick Lärarlyftet på Högskolan Kristianstad efter många år inom särskolan. Som speciallärare drivs hon av utmaningen att ge alla barn samma möjligheter och trots många år på samma skola tröttnar hon inte. Med engagemang som mentorskap, förstelärare och vidareutbildning slutar Lena inte utvecklas.
Lena Engkvist jobbar som speciallärare i Helsingborg och läste lärarlyftet på Högskolan Kristianstad.
Specialpedagogiken ligger Lena varmt om hjärtat, som jobbat i särskolan i snart 24 år. Hon jobbar på en skola i Helsingborg och vid sidan av är hon engagerad i många projekt. Vad de olika projekten har gemensamt är lärande, utveckling och att hjälpa andra. Lena är utbildad förskollärare, specialpedagog och speciallärare. Lena gick lärarlyftet på Högskolan Kristianstad för att branschen krävde det, men under hennes utbildning fick hon sin lärarlegitimation tack vare sin mångåriga erfarenhet som specialpedagog i särskolan. Trots detta så valde hon att fortsätta och avsluta sin utbildning eftersom hon trivdes så bra. Lärarlyftet gav Lena nya kunskaper, men också tillfälle att utbyta värdefulla erfarenheter med andra yrkesverksamma inom särskolan.
–Lärarlyftet gav mig kunskaper på ett helt nytt sätt, inte bara kunskaper utan även utbyte med de andra som studerade. Det ger något visst när man har ett helt yrkesliv bakom sig och kan utbyta erfarenheter och ha bra diskussioner.
Diskussion och coaching var en viktig del av utbildningen, och handledaren var ett stort stöd för studenterna. För Lena var närheten till lärarna på Högskolan Kristianstad en trygghet eftersom det var några år sedan hon studerade sist. Lena jobbade samtidigt som hon gick lärarlyftet, vilket gjorde att hon kunde applicera det hon lärt sig direkt. Att jobba med elever med särskilda behov gör att ingen dag är den andra lik, och den utmaningen tycker Lena är otroligt rolig.
– Det är en utmaning som gör att jag alltid måste ifrågasätta mig själv. Jag får feedback direkt på det jag gör, exempelvis hur jag planerar en lektion. Eleverna får mig att ifrågasätta varför jag gör som jag gör, istället för att jag ska ifrågasätta deras beteende.
För Lena är det viktigt att skolan är för alla, och att grundskola och särskola integreras. I sin roll som förstelärare i särskolan jobbar hon tillsammans med rektor för att stärka bilden av särskola och grundskola som en skola trots olika skolformer.
–Eleverna lär sig av varandra och vi som pedagoger med våra olika styrkor kommer till sin rätt när vi jobbar tillsammans. Vi speciallärare är vana vid att ständigt planera om och möta eleverna i deras dagsform, vilket gör att man aldrig slutar utvecklas. Jag tror att en skola för alla hade varit bra och önskar att alla pedagoger fick möjlighet att gemensamt möta och arbeta med alla elever oavsett skolform.
Idag är Lena själv mentor till en student som går lärarlyftet och hon tycker att det ger henne mycket tillbaka. Som mentor får Lena möjlighet att själv reflektera över sitt lärande, vilket hjälper henne i sin roll som speciallärare. För Lena är det viktigt att fortsätta utmana sig själv, och hennes många engagemang är anledningen till att hon stannat på samma arbetsplats länge, men aldrig tröttnat. Lena deltar även i alumninätverket på Högskolan Kristianstad där hon får chans att träffa andra specialpedagoger och speciallärare, vilket precis som lärarlyftet ger henne ett värdefullt utbyte av kunskaper och erfarenheter. Det blir en länk till högskolan och det ger även inspiration till det dagliga arbetet.
Text och bild: Lovisa Wallin
Läs mer om lärarlyftet på Högskolan Kristianstad
Läs mer om speciallärarprogrammet