Från Glashuset till Google – digitalutbildning med extra allt
Hur annonserar man på nätet? Hur går det till att skapa en webbutik? Detta, och mycket annat, kan ett gäng studenter få lära sig under vintern, när Högskolan Kristianstad och nätjätten Google samarbetar kring ett unikt pilotprojekt.
Fyrtio studenter vid HKR får nu möjlighet att stärka sina kunskaper inom digital marknadsföring – och få ett vassare CV på köpet.
Digitala kunskaper blir allt viktigare för de studenter som ger sig ut i arbetslivet. Sedan början av hösten har därför Högskolan Kristianstad kontakt med Google, för att låta fyrtio studenter följa en webbaserad kurs i digital marknadsföring.
– Detta är något unikt, säger eventkoordinator Jenny Hultman.
Utbildningen hålls inom ramen för Google Digitalakademin och är uppdelad i en rad olika ämnen, som exempelvis hur man startar en webbutik eller hur annonsering genom sökmotorer fungerar. Studenterna tar del av kortfattade instruktionsfilmer och genomför därefter ett antal tester på datorn eller på mobilen. På så vis kan de tillgodogöra sig utbildningen var som helst, och när som helst, och den beräknas ta totalt runt tio timmar.
Utöver detta får studenterna delta vid en inledande kick off i glashuset på högskolan. Under utbildningen blir det också ett par träffar, och i april bjuds studenterna in till en tvådagarsresa till Stockholm med besök på Google Sveriges huvudkontor.
– Schemat för detta är ännu så länge hemligt, men det blir en rad aktiviteter och föreläsningar och mycket nätverkande. Tanken är att boosta studenternas personliga utveckling, menar Mats Åhlander.
Intresset för utbildningen har varit stort. Hittills har över hundra studenter anmält sig, och fler hinner det bli innan antagningen avslutas på torsdag.
– Detta är ett brett erbjudande till alla studenter på högskolan, och inga förkunskaper krävs. Visst kan den vara till särskild nytta inom vissa utbildningar, men vi lägger ändå tyngdpunkten på studenternas personliga driv och engagemang, säger Jenny Hultman.
Att kunna erbjuda denna utbildning tillsammans med Google är en fjäder i hatten för högskolan, menar hon.
– Självklart är vi stolta över att ha fått till detta samarbete, påpekar Mats Åhlander. Men framför allt handlar det om att kunna ge våra studenter något extra. I dag sker så oerhört mycket digitalt och genom denna utbildning får studenterna chansen att ligga ett steg före.
Mer information om utbildningen finns på www.hkr.se/google.
Text: Kerstin Weman Thornell