Höstlovslediga barn och lärare hjälper till i forskningsprojekt
På torsdag får Högskolan Kristianstad hjälp av 15 höstlovslediga barn i åldrarna 10–14 år. Barnen agerar skådespelare i ett virtual reality-projekt, som ska visa olika möjligheter i problematiska lärsituationer.
– Projektet ska mynna ut i en virtuell lärmiljö, det som kallas Virtual Reality (VR). Den ska förbereda studenter i specialpedagogik att agera i möte med utmaningar som kan vara etiskt svårhanterade. Detta ska ske innan de kommer ut på sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU), berättar Barbro Bruce, biträdande professor i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad.
Barbro menar att om vi får tillgång till sådana lärsituationer så kan blivande specialpedagoger och speciallärare i kollegialt samlärande ges möjlighet att pröva och utvärdera olika synsätt och förhållningssätt.
Projekt med flera vinster
– Genom VR blir det enklare att flytta fokus från individ till grupp och organisation. Det är även en stor fördel att relationen med barnet sker virtuellt och då inte heller behöver avbrytas när den verksamhetsförlagda delen av utbildningen är slut, säger Kerstin Ahlqvist, universitetsadjunkt i specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad.
Arbetet med piloten bedrivs under höstterminen 2017 och vårterminen 2018 i samarbete med högskolans utbildning Digital Design, Edtech South East Sweden och studenter från Högskolan Kristianstad.
– Detta är en utmärkt möjlighet att föra ut forskning för att göra nytta i samhället, säger Johan Müllern-Aspegren, innovationsrådgivare vid Högskolan Kristianstad.
– Jag hoppas på fler, liknande samarbeten framöver där man arbetar över professionsgränserna tillsammans med dedikerade studenter.
Torsdag 2 november 09.00-16.00
Högskolan Kristianstad hus 14
Kontakt: Johan Müllern-Aspegren, Innovationsrådgivare, 0702-945 759