Som speciallärare gör jag skillnad!
Att kunna ge elever den hjälp de har rätt till. Detta är anledningen till att Linda Holmgren Karlsson sökte sig till Speciallärarprogrammet vid Högskolan Kristianstad. Idag kan hon konstatera att hon hamnat helt rätt.
Linda Holmgren Karlsson hoppas att fler utbildar sig till speciallärare och påpekar att kompetensen verkligen behövs och gjör skillnad ute på skolorna, både för elever och pedagoger.
För en del tonåringar är det enkelt och självklart att läsa högt ur en bok eller skriva en uppsats. För andra är skrivuppgiften eller högläsningen en plåga. Då kan de få hjälp och stöd av en speciallärare.
– Elevhälsan är ju allas ansvar, men samtidigt är det bra om några har spetskompetens. Jag märker hur kollegor ibland vänder sig till mig för att höra hur man kan tänka och göra i olika situationer, säger Linda Holmgren Karlsson.
Hon har en tjänst som speciallärare på Strömsnässkolans högstadium i Strömsnäsbruk, samtidigt som hon går sista terminen på Speciallärarprogrammet vid Högskolan Kristianstad. Under många år arbetade hon som lärare i årskurserna 4 till 9 inom SO-ämnena.
– Men jag kände att jag behövde bättre koll på hur jag arbetade med barn i behov av särskilt stöd. År 2008 läste jag därför en kurs i specialpedagogik.
Sedan dess har hon också arbetat som speciallärare hemma i Strömsnäsbruk. Men för drygt två år sedan bestämde hon sig för att ta steget fullt ut och studera till speciallärare. Utbildningar finns på några håll i södra Sverige, men valet föll på Högskolan Kristianstad.
– Egentligen var det ett lätt val. Jag har gått min lärarutbildning där och kände väl till skolan. Dessutom hade jag en kompis som gått utbildningen och tyckte att den var kanon.
Tack vare upplägget med halvfartsstudier kunde hon behålla sin tidigare lärartjänst. Bland kurskamraterna fanns många som, liksom Linda Holmgren Karlsson, redan hade erfarenhet som speciallärare.
– Det har varit positivt att man utgått från deltagarnas kunskaper, samtidigt som studierna gett en fördjupad medvetenhet, säger hon.
På speciallärarprogrammet väljer studenterna inriktning och Linda Holmgren Karlsson valde att specialisera sig inom språk-, skriv- och läsutveckling.
– Detta var den mest givande perioden. Vi var en liten grupp med elva studenter, vilket var lyxigt. Alla kunde komma till tals och få svar på sina frågor. Det är inte lika självklart när man sitter i en stor och anonym föreläsningssal.
Visst har utbildningen innehållit en del utmaningar. Många kurskamrater tyckte att studierna i svenska var tuffa.
– Själv hade jag nyligen pluggat svenska, vilket underlättade en del.
Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) gjorde hon på hemmaplan, med en handledare från kommunens elevhälsa.
– Det är klart att man kommer tillbaka till arbetsplatsen med lite nya perspektiv. Under utbildningen har vi exempelvis diskuterat mycket kring inkluderingstanken – i vilken grad dessa elever ska vara med i klassrummet och hur mycket enskild undervisning de bör få.
På senare tid har en del välbekanta ansikten dykt upp i klassrummen på Strömsnässkolan. Det är elever Linda Holmgren Karlsson tidigare träffat, under åren som speciallärare i låg- och mellanstadiet.
– Jag kan konstatera att den där intensiva lästräningen vi hade under de första skolåren faktiskt gett effekt, och att dessa elever nu klarar uppgifterna och kunskapskraven. Det visar att man kan göra skillnad. När jag ser det, så känner jag att jag har ett fantastiskt jobb, rakt igenom.
Text: Kerstin Weman Thornell
Foto: Åsa Wilhelmsson