Studentportalen är studentens digitala reception
Vid terminsstart lanserades studentportalen, en tjänst som underlättar vardagen för studenterna på Högskolan Kristianstad. Under arbetet med studentportalen har Örjan Johansson jobbat tillsammans med studenter från både kåren och programmet digital design. Här berättar han mer om studentportalen och vad den egentligen innebär.
Hej där, Örjan Johansson, projektledare för studentportalen. Vad är studentportalen egentligen?
Studentportalen är en ny tjänst som Högskolan Kristianstad tagit fram för våra studenter, med syfte att öka servicen och underlätta det dagliga arbetet som student. Under projektets gång har vi haft nära samarbete med studenter för att ta reda på vilka behov och önskemål som finns. En stor fördel i framtagandet av studentportalen är att vi byggt den själv här på Högskolan Kristianstad. På så vis har kunna anpassa utvecklingen till förändringar och möjlighet till fortsatt utveckling av nya tjänster.
Örjan Johansson är projektledare för studentportalen.
Vad kan jag som student göra i studentportalen?
Som student kan man enkelt logga in för att se schema för dagen och de kommande 5 dagarna. På "Min Sida" dyker påminnelse upp om exempelvis tentamensanmälan, treveckorskontroll och när det är dags för registrering. Här får även studenten meddelande om oläst e-post. Vi jobbar för att det ska vara enkelt att gå vidare till andra tjänster inom högskolan, från studentportalen är det lätt att hitta till exempelvis Office365 och vår lärplattform itslearning. En annan smidig funktion är att man ser sitt utskriftssaldo. Studentportalen är helt enkelt personligt anpassat efter varje student.
Studentportalen är anpassad efter smartphone
Fungerar den i smartphone?
Absolut! Vårt fokus har varit mobilen. Studentportalen är så kallad responsiv vilket innebär att utseendet anpassar sig efter studentens enhet.
Hur använder jag som student studentportal smartast?
Ett bra tips till studenterna är att spara studentportalen som ett bokmärke på startsidan i sin smartphone eller dator, då når man den lätt. Som student kan det vara bra att börja dagen med att titta i studentportalen för att se notifikationer och schema för dagen.
Om något inte fungerar i studentportalen, vad gör jag då?
I studentportalen finns en sida som heter "kontakt och support", där finns kontaktuppgifter till personal som hjälper till. Vi har nu lanserat första version av studentportalen och vi jobbar för att kunna lägga till fler funktioner som exempelvis påminnelse om kursutvärdering och möjlighet att se tidigare utvärderingar på mina kurser. Det finns ett formulär på sidan ”Om studentportalen” där man kan tipsa om förbättringar. Vi jobbar ständigt med utveckling och förbättring av studentportalen.
Text och bild: Lovisa Wallin