Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Grattis till andrapriset i Googles tävling
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Grattis till andrapriset...
24 apr. 2018 /Nyhet /Student /Utbildning /Samverkan

Grattis till andrapriset i Googles tävling

Grattis Ida Lundin till dig och ditt lag! Ni kammade hem andra priset i pitchtävlingen hos Google och vann över både Handelshögskolan, Stockholms universitet och de övriga lagen ifrån Högskolan Kristianstad och KTH. 

HKR-laget som tog hem andra priset: Xujia Zhou, Ida Lundin, Joel Leteus, Sofia Tunér samt Alexsandra garpenhall (saknas i bild). 

Hur känns det?
Det känns riktigt kul och även lite överväldigande att vi tog hem andrapriset, stolt är man också då vi alla kämpade hårt med att få fram en pitch och marknadsplan som skulle vara genomförbar för Digitalakademin.

Varför hade ni fått detta uppdrag?
Som en del av HKR:s satsning med Google Digitalakademin har detta inneburit att vi har gjort en digital utbildning i onlinemarknadsföring och sedan haft ett antal träffar där vi övat på vår presentationsförmåga och kreativa sida.

Vad gjorde ni i Stockholm?

Utbildningen avslutades med ett besök på Googles svenska huvudkontor. I pitchtävlingen fick vi ett case två dagar innan avfärd där vår primära uppgift var att berätta hur Digitalakademin ska marknadsföras år 2025. I caset fick vi kriteriet att dels skriva en marknadsplan om 500 ord och hålla en pitch på två minuter för "Googlers". Detta var en intressant och kreativ uppgift där vår grupp tillsammans spånade fram vår slutgiltiga ide.

Vad handlade pitchen om?
Vår marknadsplan riktade sig emot autistiska personer, där vi ville bygga en fysisk och trygg miljö för att utveckla deras talang och samtidigt samla kunskap för onlinemarknadsföring. De verktyg vi fick till caset, till exempel 5 000 fidgetspinners, fungerade riktigt bra för vår pitch och alla delar kunde sammanföras och bygga en stark marknadsplan. Vilket jag också tror är en stor del till att vi fick andraplatsen, att de på Google faktiskt såg att detta var genomförbart.

Vad var mest nervöst?
Jag blir ju inte så nervös vanligtvis men såklart slog hjärtat lite snabbare precis innan vi började pitcha.

Vad tar ni med er för lärdom av det här projektet?
Att det faktiskt går att arbeta snabbt och möta korta deadlines. Vi kom på en riktigt bra idé och vi alla trodde på den, vilket gjorde det enklare att arbeta snabbt. Vidare, att presentera framför andra är alltid en lärdom i sig. Man blir mer självsäker.

Vad vann ni mer än äran?
Vi fick en mycket fin mörkblå Google-väska!

Text och foto: Jenny Hultman

 

Uppdaterad: 2018-04-24 av Sofia Johansson

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025