Han arbetar med svenska klassiker
Henrik Strömqvist, 37 år, visar en hylla fylld med klassiker som Felix ketchup och Abba tonfisk. Sedan i höstas är den före detta HKR-studenten mediachef för livsmedelsföretaget Orkla i Sverige.
Redan under utbildningen började Henrik Strömqvist snegla på livsmedelsbranschen. Idag är han mediachef på Orkla Sverige.
− Jag ville gärna jobba med starka svenska varumärken – och det har jag också fått göra!
Efter gymnasietiden i Helsingborg hade Henrik Strömqvist en diffus plan att plugga ekonomi.
− När jag läste beskrivningen av programmet Internationellt företagande och marknadsföring fastade jag för bredden.
Han bestämde sig för att flytta till Kristianstad – något han inte ångrade.
− Det var fantastiskt att få ta del av allt som kretsade kring högskolan. Jag fick ett nätverk som jag haft nytta av både socialt och professionellt. En annan fördel var lärarnas tillgänglighet. Körde man fast var det bara att knacka på dörren.
Efter grundkurserna i ekonomi öppnade sig många olika alternativ. Henrik Strömqvist fastnade för marknadsföring. Kandidatexamen kompletterades med en magisterexamen, och han fick omedelbart jobb som säljare på Åbro bryggeri och därefter som projektledare på en eventbyrå.
− Det var pang på. Men jag kände verkligen att utbildningen gett mig grunderna som behövdes.
Så småningom växlade han över till norska bolaget Orkla. Tanken var att stanna några få år, men han blev kvar betydligt längre och har haft tjänster som bland annat digital manager och marknadschef för Abba. Numera är han mediachef, vilket innebär många resor i Sverige och Norden.
− Företaget är stort och det händer mycket, så det blir aldrig tråkigt. Och jag har verkligen en drömtjänst!
Läs mer om Ekonomprogrammet-internationellt företagande och marknadsföring
Text och bild: Kerstin Weman Thornell