Gå direkt till innehåll.
Cookies
Cookies
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Om du fortsätter godkänner du att cookies används. Välj "Mer info" för att läsa mer eller hur du gör för att slippa cookies.
Jag förstår Mer info
  • Bibliotek
  • Studentportalen
  • Lärplattform Canvas
  • För medarbetare
In English
  • {{ node.Name }}
{{ prevNode.Name }}
{{ node.Name }}
  • Bibliotek
  • Logga in:
  • Studentportalen
  • Lärplattform Canvas
  • För medarbetare
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.Name }} {{ node.Name }}
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Hög puls gav bättre...
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Hög puls gav bättre...
19 dec 2019 /Nyhet /Forskning /Samverkan

Hög puls gav bättre resultat på mattelektionerna

Bara sju minuter fysisk aktivitet i början av matematiklektionen gav positiv effekt på elevernas fokus under resten av lektionen och förbättrar därmed förutsättningar för lärande. Det visar en studie som pågick under fem månader på fyra skolor i Helsingborg, berättar Jenny Green, doktorand i utbildningsvetenskap vid Högskolan Kristianstad som genomförde pulsstudien tillsammans med Andreia Balan, lektor i Helsingborgs stad.

Alma Hajdarevic och Ema Subo är två av eleverna som deltagit i Pulsstudien.Alma Hajdarevic och Ema Subo är två av eleverna som deltagit i Pulsstudien.

Vad är det ni har gjort?

– Vi ville få en bättre förståelse för hur fysisk aktivitet kan användas i skolan för att skapa mer gynnsamma förutsättningar för elevernas lärande i matematik, berättar Jenny Green. I studien har det undersökts om det finns en effekt av fysisk aktivitet på lång sikt på elevernas koncentration, arbetsminne och kunskaper i matematik av ett återkommande kort pass med fysisk aktivitet. Studien genomfördes med 175 elever i årskurs 7 på fyra olika skolor. Ett inledande pass på sju minuter med pulshöjande övningar introducerades i fem av tio grupper i början på matematiklektionen.

Vilken effekt kunde ni se?

– Resultaten visar en förbättring av elevernas koncentration och arbetsminne i interventionsgruppen i förhållande till kontrollgruppen. Elever med olika kön och prestationsnivå påverkas på samma sätt av den fysiska aktiviteten. Det finns inte heller någon skillnad i hur elever som kommer från olika skolkontext påverkas av den fysiska aktiviteten, förklarar Jenny.

”Studiens resultat kan användas direkt av skolor som vill förbättra elevernas koncentration i klassrummet med enkla medel.”

Såg ni några överraskande effekter?

– Tidigare studier har inte alltid visat positiva effekter på lång sikt. Dessutom är det inte så många studier som använder fysisk aktivitet integrerad i undervisningen och som visar på positiva effekter för alla elever, påpekar Jenny. I vissa studier är det pojkarna som får mer nytta av den fysiska aktiviteten medan det i andra studier är lågpresterande elever som gynnas. Det som också behöver lyftas är att den fysiska aktiviteten förmodligen inte kan kompensera för lärareffekten. Undervisningens utformning och kvalité kan inte överbryggas av ökad koncentration även om koncentrationen kan hjälpa eleverna att hålla fokus.

Hur kommer ni att använda er av studiens resultat?

– Studiens resultat kan användas direkt av skolor som vill förbättra elevernas koncentration i klassrummet med enkla medel. Det behöver inte bara gälla matematikundervisningen utan det kan användas oberoende av ämne.

Text: Fabian Rimfors
Foto: Katia Boberg/Helsingborgs stad

Det gick inte att fullfölja begäran.

{{ staffmember.Name }}
{{ staffmember.Name }}
{{ staffmember.JobTitle }}
Telefon {{ staffmember.Telephone }}
Digitalt möte: {{ staffmember.ZoomUrl }}
E-post {{ staffmember.Email }}
Forskning om lärande.
Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen
Här kan du läsa studien Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen, av Andreia Balan, Helsingborgs stad, och Jenny Green, Högskolan Kristianstad.
Extern
Helsingborgs stad
Sju minuters träning gav bättre fokus på matten
Extern
Uppdaterad: 2019-12-19 av {{changedby.Name}} {{changedby.Name}}
Sidansvarig: {{pageresponsible.Name}} {{pageresponsible.Name}}
Dela
Dela

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Lärplattform Canvas
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Coronainformation
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2021
Följ oss

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Lärplattform Canvas
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Coronainformation
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2021