Månadens publikation: Vikten av att läraren kan hantera känslor
Hur kan lärarstudenters socio-emotionella kompetens stärkas? I månadens publikation för april tittar Jonas Aspelin, professor i pedagogik, på vikten av att lärare bygger sunda relationer med sina elever. Pedagogiskt arbete är i hög grad interaktivt, och känslor spelar en viktig men ofta bortglömd roll i detta, menar artikelförfattaren.
Vad handlar din publikation om?
– Den handlar om lärarstudenters socio-emotionella kompetens. Artikeln är den förmodat sista delstudien i LÄRK-projektet, det vill säga Lärarstudenters relationskompetens, vilket är ett forskningsprojekt som jag lett tillsammans med min kollega Anders Jönsson, berättar Jonas.
Vad hoppas du att den ska bidra till?
– Jag hoppas att den ska bidra till förståelse av vad socio-emotionell kompetens är och hur den kan utvecklas på lärarutbildningen. Lärares förmåga att hantera känslor – elevernas och sina egna – behöver beforskas mer, menar Jonas. Pedagogiskt arbete är i hög grad interaktivt, och känslor spelar en viktig men ofta bortglömd roll i detta.
Vilken är din forskningsbakgrund?
– Det forskningsfält som jag verkar inom sedan ett par decennier kallas relationell pedagogik, och det jag framför allt intresserat mig för på senare år är lärares och lärarstudenters förmåga att bygga positiva och produktiva relationer i undervisningssituationer.
Text: Fabian Rimfors
Foto: Kerstin Weman Thornell