Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Månadens publikation: Vikten av att läraren kan hantera känslor
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Månadens publikation:...
07 juni 2019 /Nyhet /Forskning

Månadens publikation: Vikten av att läraren kan hantera känslor

Hur kan lärarstudenters socio-emotionella kompetens stärkas? I månadens publikation för april tittar Jonas Aspelin, professor i pedagogik, på vikten av att lärare bygger sunda relationer med sina elever. Pedagogiskt arbete är i hög grad interaktivt, och känslor spelar en viktig men ofta bortglömd roll i detta, menar artikelförfattaren.

Jonas Aspelin, professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad.

Månadens publikation - april

Enhancing pre-service teachers' socio-emotional competence

Författare: Jonas Aspelin​

Juryns motivering:

En välskriven och mycket intressant artikel med fokus på ett samhällsrelevant område; att stärka lärarstudenters känslomässiga kompetens för att de ska bidra till elevers känslomässiga utveckling. Vikten av att bygga sunda relationer med sina elever är något som alla lärare bör känna till och reflektera över.

Enhancing pre-service teachers' socio-emotional competence

Författare: Jonas Aspelin​

Juryns motivering:

En välskriven och mycket intressant artikel med fokus på ett samhällsrelevant område; att stärka lärarstudenters känslomässiga kompetens för att de ska bidra till elevers känslomässiga utveckling. Vikten av att bygga sunda relationer med sina elever är något som alla lärare bör känna till och reflektera över.

Vad handlar din publikation om?

– Den handlar om lärarstudenters socio-emotionella kompetens. Artikeln är den förmodat sista delstudien i LÄRK-projektet, det vill säga Lärarstudenters relationskompetens, vilket är ett forskningsprojekt som jag lett tillsammans med min kollega Anders Jönsson, berättar Jonas.

Vad hoppas du att den ska bidra till?

– Jag hoppas att den ska bidra till förståelse av vad socio-emotionell kompetens är och hur den kan utvecklas på lärarutbildningen. Lärares förmåga att hantera känslor – elevernas och sina egna – behöver beforskas mer, menar Jonas. Pedagogiskt arbete är i hög grad interaktivt, och känslor spelar en viktig men ofta bortglömd roll i detta.

Vilken är din forskningsbakgrund?

– Det forskningsfält som jag verkar inom sedan ett par decennier kallas relationell pedagogik, och det jag framför allt intresserat mig för på senare år är lärares och lärarstudenters förmåga att bygga positiva och produktiva relationer i undervisningssituationer.

Text: Fabian Rimfors
Foto: Kerstin Weman Thornell

Enhancing pre-service teachers’ socio-emotional competence

Månadens publikation april

Enhancing pre-service teachers’ socio-emotional competence.

Extern

Månadens publikation

Månadens publikation är ett nyinstiftat pris för att lyfta fram aktuell forskning på Högskolan Kristianstad. Efter att ett redaktionsråd har gått igenom samtliga publikationer som är publicerade i DiVA den aktuella månaden, har de artiklar som är fritt tillgängliga i fulltext och samtidigt knyter an till högskolans prioriterade forskningsområden prioriterats. Rådet har sedan rangordnat och motiverat sina val individuellt, och dessa har sedan sammanställts. Redaktionsrådet består av Anna-Karin Edberg, Pernilla Garmy (HV), Ingela Beck (HV), Susanne Thulin (LU), Marie Fridberg (LU), Heléne Tjärnemo (EK), Ingemar Jönsson (NV), och Qinghua Wang (NV).
Medlemmar i redaktionsrådet deltar inte i beslut om de är författare till artiklar som bedöms.

Uppdaterad: 2019-06-07 av rimfab

Sidansvarig: Jakob Nord

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025