Månadens publikation: Att förstå fysiken med kroppen
Hur kan vår kropp hjälpa till att förstå fysik bättre? Det utreder forskarna Urban Eriksson och Anne-Marie Pendrill i sin artikel som nyligen korats till Månadens publikation för februari, i vilken de "kombinerar teoretisk och praktisk pedagogisk forskning på ett intresseväckande sätt."
Åkarna i Lyktan på Gröna Lund håller varsin trappfjäder, så kallad ”slinky”, för att förstå vilka krafter deras kroppar utsätts för under det fria fallet.
Vad handlar er publikation om?
– Den handlar om hur viktigt det är med den kroppsliga kopplingen mellan teori och förståelse i fysiken, berättar Urban Eriksson. I fysiken använder vi mycket representationer av olika slag för att kommunicera vår vetenskap men just det som kallas embodied experiences är vi generellt inte så bra på att använda. I denna artikel gör vi en sådan koppling tydlig.
– Ett sedan tidigare känt exempel från mekaniken är när du sitter på en snurrstol med ett roterande cykelhjul i händerna. När du lutar hjulet KÄNNER du krafter och kommer att börja snurra på din stol. Det blir en bra kroppslig upplevelse som har stor betydelse för din förståelse för fenomenet, förklarar Urban
Vad hoppas ni att den ska bidra till?
– Förhoppningen ör att lärare skall våga tänka lite nytt och flytta ut fysikundervisningen till andra platser än klassrummet, till exempel nöjesparker, lekplatser, med mera, berättar Urban.
Vilka är ni och vilka är era forskningsbakgrunder?
– Jag är doktor i fysik med inriktning mot fysikdidaktik och är anställd på Nationellt resurscentrum för fysik i Lund och här på Högskolan Kristianstad, berättar Urban.
– Och min medförfattare till Up and down, light and heavy, fast and slow: but where? heter Ann-Marie Pendrill, professor i fysikdidaktik och vetenskapskommunikation, också hon anställd på NRCR i Lund.