Månadens publikation: Barn och teckningar förbättrar måltiden
Hur kan barn och deras teckningar hjälpa till att förbättra den offentliga måltiden? Maria Nyberg tog hjälp av förskolebarn i Köpenhamn och presenterar i månadens publikation för juni/juli hur hennes resultat kan användas som verktyg för att arbeta med att involvera barn i ett måltidsförändringsarbete.
Teckning som exempel på fokus på miljön och rummet där måltiden äger rum.
Vad handlar din publikation om?
– Studien var en del av ett Marie Curie Academy Outgoing-projekt, finansierat av Vinnova, där jag samarbetade med Köpenhamns Mathus kring metoder och strategier för brukarinvolvering i relation till utveckling och förbättring av den offentliga måltiden, berättar Maria Nyberg, universitetslektor i mat- och måltidsvetenskap vid Högskolan Kristianstad.
– Artikeln är resultatet av den första delstudien som genomfördes på en förskola i Köpenhamn, och syftade till att med hjälp av visuella metoder utforska små barns uppfattningar om, och bilder av, den goda måltiden i förskolan. Den handlade också om hur små barn kan involveras i ett måltidsförändringsarbete och hur de kan medverka i att utforma sin måltidssituation.
Vad hoppas du att den ska bidra till?
– Studien har inte bara inspirerat förskolan i studien och gett dem verktyg för att arbeta med att involvera barnen i ett måltidsförändringsarbete, utan också Köpenhamns Mathus i deras arbete.
– Jag hoppas också att den kan inspirera andra till att involvera barnen i att skapa sina måltider och att använda visuella och kreativa metoder och tillvägagångssätt för att lyssna till barn.
Vem är du och vilka är din forskningsbakgrund?
– Som sociolog har jag ett särskilt intresse för vardagslivets måltider, dess mening, uttryck och olika roller, men också för forskningsmetoder som bygger på deltagande och inklusion.
Text: Fabian Rimfors
Maria Nyberg, universitetslektor i mat- och måltidsvetenskap vid Högskolan Kristianstad.