Skönlitterära böcker kan ge elever bättre värdegrund att stå på
Kan skönlitteraturen vara en väg in i skolans värdegrundsarbete? Kan böckerna ge eleverna möjlighet att utforska etiska värden på ett sätt som engagerar, väcker nyfikenhet och sätter i gång deras gång tankar? Dessa frågor tar författaren Jenny Edvardsson upp i sin nysläppta bok Skönlitteratur i värdegrundsarbetet. Och svaret är ja på båda frågorna.
På vilket sätt kan skönlitterära böcker hjälpa till i skolans värdegrundsarbete?
– Jo, med ökad medvetenhet om vad värdegrunden kan innebära och hur den kan komma till uttryck i skolans arbete så finns förutsättningarna. Till hjälp finns en mängd praktiska förslag att använda direkt i undervisningen, berättar Jenny Edvardsson, universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap vid Högskolan Kristianstad.
Hur ser skolans värdegrundsuppdrag ut i dag?
– Värdegrundsuppdraget är fastställt i skolans styrdokument genom skollag och läroplaner, och bygger på de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna. De värden som betonas i läroplanerna är människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet och solidaritet mellan människor. Dessa värden rymmer var för sig en mängd aspekter. Det kan exempelvis handla om mobbning, identitet, kärlek, utanförskap, metoo och medbestämmande.
– I och med att värdegrunduppdraget finns inskrivet i läroplanerna betyder det att det är något som ska gälla för alla som arbetar i skolan och att det ska integreras i det dagliga arbetet, förklarar Jenny.
”På skolor och i klassrum med tufft klimat kan det också kännas svårt. Hur ska man bemöta ett grovt språkbruk och en tuff jargong?”
Snart träder nya examensmål i kraft inom lärarutbildningen. Är de stora förändringar?
– Delvis, ett av examensmålen förändras något och ett nytt examensmål läggs till [se faktaruta]. Båda går att koppla till värdegrundsuppdraget. Det handlar om människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet och solidaritet mellan människor.
Finns där några pedagogiska utmaningar?
– Det finns många utmaningar med värdegrundsarbetet i skolan och inte bara pedagogiska sådana. En stor utmaning är att få värdegrundsarbetet att genomsyra allt och bli en naturlig del av verksamheten. En annan utmaning är att få tid i kollegiet att prata ihop sig så att man har en samsyn kring vad värdegrundsarbetet är och hur det ska ta sig uttryck, förklarar Jenny.
– I klassrummet kan det kännas svårt att lyfta vissa av de delar som ingår i värdegrundsarbetet. Hur ska man exempelvis prata om sexualitet? På skolor och i klassrum med tufft klimat kan det också kännas svårt. Hur ska man bemöta ett grovt språkbruk och en tuff jargong?
– En utmaning är också att kunna möta alla elever oavsett deras bakgrund, fortsätter Jenny. Eleverna är ju inte några oskrivna blad när de kommer till skolan utan de har redan med sig normer och värderingar som de fått med sig hemifrån. Ibland stämmer dessa väl överens med skolans värdegrund men ibland gör de det inte och då kan det bli svårt.
”Litteraturen öppnar upp för frågor och blir en naturlig ingång in i värdegrundsarbetet. Skönlitteraturen är på det sätt magisk.”
Hur kan man som lärare arbeta med värdegrundsfrågor?
– Jag tänker att man som lärare bland annat kan ta hjälp av skönlitteraturen. Genom litteraturen kan läraren få möjlighet att samtala om frågor och ämnen som annars kan vara svåra att lyfta i en klass. Det är något som jag vill att mina lärarstudenter får med sig in i sitt kommande yrke.
– Tänk exempelvis på detta med sexualitet. Hur pratar man om det med ett gäng 14-åringar? Genom att läsa en bok som behandlar temat kan man automatiskt komma in på diskussioner om sexualitet men också på diskussioner om identitet och relationer.
– Litteraturen öppnar upp för frågor och blir en naturlig ingång in i värdegrundsarbetet, påpekar Jenny. Skönlitteraturen är på det sätt magisk. I den får eleverna möta olika karaktärer, platser och tider. De får vara med om händelser som de kanske aldrig annars skulle ha upplevt och de ställs inför dilemman de tidigare aldrig ställts inför. Att stanna upp och reflektera kring läsningen, att få lyssna på andras tankar kring det lästa och att få skriva och skapa kring det man läst blir då en del av värdegrundsarbetet.
Vad menas med critical literacy-perspektivet?
– När man utgår från ett critical literacy-perspektiv studerar man hur sociokulturella faktorer såsom makt, kön, klass och etnicitet finns representerade i det språkbruk som används. Eftersom jag i boken utgår från skönlitteratur handlar det alltså om att undersöka hur dessa faktorer syns i språket men också i bilderböckernas illustrationer.
– Genom att använda ett sådant perspektiv tänker jag att mina elever, numera studenter på lärarutbildningen, utvecklar sin förmåga att förstå och påverka sin omvärld men också att de kritiskt kan förhålla sig till olika beskrivningar av omvärlden, förklarar Jenny.
Vad är ”silent books” och hur kan man använda dem?
– Silent books kallas också för textlösa eller ordlösa böcker. Det är alltså böcker som helt saknar ord. De består bara av bilder. Genom bilderna får eleverna skapa sin egen tolkning av berättelsen. De kan också tolka bilderna och exempelvis fundera över vem som har makt respektive är maktlös och hur man ser det. Vad i bilden visar på makt? frågar Jenny Edvardsson retoriskt.
Text: Fabian Rimfors och Jenny Edvardsson
Foto: CDC/Unsplash