Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Forskning visar att fjällvandring kan öka respekten för naturen
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Forskning visar att...
16 feb. 2021 /Nyhet /Forskning /Samverkan

Forskning visar att fjällvandring kan öka respekten för naturen

Kan en 11 mil lång fjällvandring locka nya besökare till den svenska fjällvärlden och vill de sedan återvända? I en studie visar forskarna Thomas Beery och Daniel Wolf-Watz att ett av Sveriges största fjällevent, Fjällräven Classic, kan ha den just den effekten.

Tom Beery under Fjällräven Classic.Tom Beery under Högskolan Kristianstads "fjällkurs".

− Vår studie visar att en klar majoritet av deltagarna gör sitt första besök i de svenska fjällen när de deltar i vandringen. Och hela 86 procent svarar att det är sannolikt att de kommer att återvända och att evenemanget bidrar till detta. Man kan gott säga att Fjällräven Classic fungerar som en introduktion till området och att dess deltagare får smak för den typen av upplevelser, säger Daniel Wolf-Watz, forskare vid ETOUR på Mittuniversitetet.

Fjällräven Classic är ett vandringsevent som går från Nikkaluokta till Abisko i den nordliga fjällvärlden. Det är inte ovanligt att uppåt 2 000 vandrare deltar från över 40 olika nationer, vilket gör vandringen till ett av Sveriges största, årligen återkommande evenemang i de svenska fjällen.

I samband med arrangemanget 2017 genomfördes en studie av turismforskningsinstitutet ETOUR för att öka kunskapen om deltagarbaserade friluftsevenemang i fjällvärlden. Förutom en observation under själva evenemanget omfattar studien enkätsvar från 2 664 tidigare deltagare.

”Nästan alla deltagare uppgav att de ser området som ett landskap värt att skydda och bevara.”

− Från våra observationer och erfarenheter visste vi att friluftsliv i fjällen har potential att locka vandrare utan någon större erfarenhet. Och att detta kan skapa utmaningar som kan påverka utomhusupplevelsen negativt. Det var därför intressant att se hur ett sådant här evenemang kan skapa trygghet och ge potentiellt positiva fjällupplevelser. Resultaten visade oss att deltagarna förknippar vandringen med lycka och frihet, berättar Thomas Beery, universitetslektor i miljödidaktik vid Högskolan Kristianstad.

Fjällräven Classic har lockat mer än 20 000 deltagare sedan starten 2005. Syftet var då som nu att inspirera svenskar att upptäcka sin egen fjällvärld genom en fjällvandring där man bär sin egen utrustning, sover i tält och lagar sin egen mat. Dygnet runt-bemannade kontrollstationer ungefär var tjugonde kilometer med bland annat sjukvårdspersonal gör att naturmötet upplevs tryggt och säkert.

– Nio av tio deltagare angav också att naturupplevelsen är den viktigaste behållningen. De vill uppleva naturen och Sveriges unika område. Nästan alla deltagare uppgav att de ser området som ett landskap värt att skydda och bevara, säger Thomas Beery.

Text: Ronney Wickzell och Fabian Rimfors
Foto: Magnus Helgstrand

Det gick inte att fullfölja begäran.

Kontakt

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.jobTitle }}

Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.

Visa kontaktuppgifter

E-post {{ staffmember.email }}

Telefon {{ staffmember.telephone }}

Digitalt möte: {{ staffmember.zoomUrl }}

Fjällräven Classic 2017. Foto: Daniel Wolf-Watz, ETOUR.

Upplevelser och effekter av fjällbaserade evenemang

Vilka deltar i Fjällräven Classic Sweden? Varför deltar de? Och vad har de för upplevelser kring evenemanget? Det svarar forskarna Daniel Wolf-Watz och Thomas Beery på efter en deltagande observation, samt en efterföljande enkätstudie som besvarades av 2 664 personer som deltagit i evenemanget under perioden 2005–2017. Resultatet finns att läsa i studien Upplevelser och effekter av fjällbaserade evenemang - En studie av Fjällräven Classic Sweden och dess deltagare.

Extern

Uppdaterad: 2021-02-16 av Sofia Johansson

Sidansvarig: Jakob Nord

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025