Högskolan Kristianstad vinner Guldäpplet 2021
Högskolan Kristianstad vann i dag Guldäpplet, Marknadsföreningen Nordostskånes pris för bästa marknadsföringsinsats som löser utmaningar med hjälp av kreativ kommunikation. Bakom priset gömmer sig Hide and Seek Challenge, en film där högskolan tillsammans med studenter har tagit ett nytt grepp för att visa upp campus och utbildningarna på ett oprövat sätt när pandemin tvingade världen att tänka nytt.
Trion bakom Hide and Seek Challenge: eventkoordinator Jenny Hultman, marknadsförare Malin Malmsten (på pinne) och ad/grafisk formgivare Annelie Tillman.
Hide and Seek Challenge är filmkonceptet som Högskolan Kristianstad använde sig av för att visa upp både campus och utbildningarna på ett oprövat sätt när pandemin tvingade världen att tänka nytt. Filmen blev även nominerad till det nationella Stora kommunikationspriset i våras. Pandemin satte stopp för den vanliga versionen av Guldjubel och evenemanget har i stället spridits ut över året. I morse presenterades Högskolan Kristianstad som vinnare av Guldäpplet 2021 under Marknadsföreningen Nordostskånes frukostmöte med guldkant.
– Vi är superstolta över det här priset! Sedan vi började vår gröna varumärkesresa för tio år sedan jobbar vi ständigt med att gå mot strömmen. Vi är ett mindre lärosäte och måste ta i lite extra för att sticka ut bland bjässarna. Detta pris är ett kvitto på att vi tänker rätt mot en kräsen målgrupp, säger Sara Sonesson, kommunikationschef vid Högskolan Kristianstad.
”Vi är ett grymt team och vi har högt i tak på högskolan som gör att vi vågar förverkliga våra idéer.”
Idén till Hide and Seek Challenge kom när pandemin gjorde att fysiska möten, som öppet hus och gymnasiemässor, inte längre var möjliga. Upplägget för Hide and Seek Challenge var enkelt: tio studenter gömde sig på campus och den som blev hittad sist vann. Hide and Seek Challenge pågick under sju timmar helt utan manus och all inspelning gjordes live av Attraction Film of Sweden.
– Att bara filma en guidad tur på campus skulle knappast få samma genomslag. Jag nyper ofta mig själv i armen! Vi är ett grymt team och vi har högt i tak på högskolan som gör att vi vågar förverkliga våra idéer. Detta pris visar att man måste våga för att vinna, säger Jenny Hultman, eventkoordinator på Kommunikationsavdelningen vid Högskolan Kristianstad.
Hide and Seek Challenge
Tio av våra 14 000 studenter har gömt sig på campus i vår Hide and Seek Challenge. Reglerna är superenkla, den som blir hittad sist vinner och fram till dess kan allt hända. Hide and Seek Challenge pågick IRL under 7 timmar den 10 oktober!