Lärarstudenter får lära känna sina framtida resurser
Lärarstudenter runt om i Sverige får nu möjlighet att lära känna och komma i gång med att använda digitala skolverktyg och läromedel redan under sina studier. I ett projekt rustas de att bli redo för att vara lärare i framtidens klassrum.
Under 2020 påbörjades ett projekt för att tillgängliggöra digitala läroresurser och skolverktyg för framtidens pedagoger redan under lärarstudenternas studietid. Detta för att tidigt visa vilka möjligheter digitalisering kan ge i klassrummet tillsammans med elever för att skapa engagemang, motivation och variation i undervisningen. Lärosäten, läromedelsförlag och företag inom utbildningsteknologibranschen, så kallad ”edtech”, började diskutera hur de gemensamt skulle kunna ge lärarstudenter mer relevant utbildning, knutet till digitaliseringsvågen i både samhället och utbildningssektorn.
– Med vår bredd av digitala lärresurser och verktyg kändes det viktigt att kunna ge lärarstudenter möjligheten att ta del av detta och av vad som används ute i de faktiska klassrummen av lärare och elever i dag, berättar Lisa Holmberg, partneransvarig och drivande av projektet på edtech-företaget Skolon.
Projektet ger lärarstudenter möjligheten att tidigt få en bra inblick i möjligheterna att arbeta med digitala läromedel. Där kan de testa olika typer av digitala lärresurser och börja utforska bra arbetssätt som de sedan kan ta med sig när senare tar steget ut i verkligheten. Erfarenheten hittills visar att det främjar nyfikenheten och kreativiteten, och samtidigt skapar en trygghet i att tidigt känna till vad man kan använda och hur.
”Vi vill att våra lärarstudenter får en god förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten.”
Först ut under 2020 att delta i projektet i form av lärarhögskola blev Högskolan Kristianstad, som bedrivit lärarutbildningar sedan lärosätet grundades 1977. För högskolans del var det självklart att delta i projektet, eftersom det ger studenterna en möjlighet att ta del av digitala verktyg och lärresurser som används av lärare redan i dag.
– Vi vill att våra lärarstudenter får en god förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten. Genom detta samarbete får våra studenter möjlighet att fördjupa sina kunskaper om de digitala miljöerna redan under utbildningen, förklarar Jenny Edvardsson, adjunkt i utbildningsvetenskap på Högskolan Kristianstad.