Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Läslust skapas genom lässtrategier och läslist
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Läslust skapas genom...
20 sep. 2021 /Nyhet /Samverkan

Läslust skapas genom lässtrategier och läslist

Hur gör vi för att få unga att känna läslust? Och hur får vi barn och ungdomar att prioritera läsning och få motivation att fortsätta läsa även på fritiden i vår digitala värld? På torsdag drar den stora Bokmässan i gång. En av föreläsarna är litteraturdidaktikern Mary Ingemansson från Högskolan Kristianstad.

Mary Ingemansson bland böcker.På torsdag 23 september föreläser Mary Ingemansson på Bokmässan i Göteborg om hur man väcker läslust.

Du ska föreläsa på plats tillsammans med två litteraturkollegor på temat läslust, läsglädje och litteraturdidaktik. Hur gör man för att skapa läslust bland unga?

– Grundförutsättningen är tillgång till böcker och där fyller de lagstadgade skolbiblioteken en oerhört viktig roll. Men trots att det är lag på att alla skolor ska ha ett väl fungerande skolbibliotek så saknas det ändå i flera kommuner, berättar Mary Ingemansson, universitetslektor i svenska med inriktning litteraturvetenskap.

– Sedan krävs lärare som är utbildade i barn- och ungdomslitteratur, fortsätter Mary, och att de samarbetar med en skolbibliotekarie eller lärarbibliotekarie. De kan hjälpa till att lotsa rätt bland mängder med böcker i alla genrer som barnen och ungdomarna kan botanisera bland.

”Djupläsning är centralt. Den skapas av att läsa långa löpande texter med tid, omläsning och textsamtal. Då skapas den förståelse som i sin tur ger lärande.”

– I samband med att man läser ett antal böcker om året behövs också så kallade textsamtal där man ställer djuplodande frågor om texten i en elevgrupp. Motiverande bokprat och engagemang från föräldrar är andra läslustskapande åtgärder. För att skapa läslust behövs bland lite ”läslist” också. Djupläsning är centralt. Den skapas av att läsa långa löpande texter med tid, omläsning och textsamtal. Då skapas den förståelse som i sin tur ger lärande, förklarar Mary.

Vilka är de största utmaningarna?

– Först och främst att alla skolor ska ha väl fungerande skolbibliotek och att barn behöver komma in i läsningen på ett positivt sätt i ”sin” genre för att sedan bredda läsningen.

– För det andra så behöver läsare lässtrategier som internaliseras, alltså frågor inför och under läsningen som har lärts in under upprepade textsamtal.

”Vi vuxna behöver vara läsarförebilder.”

– För det tredje så måste motivationen stärkas: att förstå att ”den långa löpande texten” förutsätts för högre studier. Vi vuxna behöver vara läsarförebilder, påpekar Mary.

Varför är det så viktigt med läslust och läsning?

– Läslust och motivation skapas av att läsaren förstår en text och vill läsa vidare. Oavsett mediet behövs en djupförståelse som relaterar till det man redan kan, förklarar Mary och understryker:

– Läsning tar dig till nya områden – om vi ser till glädjen och sociala aspekter. Läsning tar dig till framtiden – om vi ser till samhället det vill säga. Läsning är viktigt för demokratin. Att kunna förstå det du ska rösta på, och att kunna deltaga i samhället på alla nivåer. Dessutom tar läsningen dig till det arbete du ska ha i framtiden.

Mary Ingemansson är författare till Lärande genom skönlitteratur: djupläsning, förståelse, kunskap och ska på Bokmässan föreläsa inför en liten publik tillsammans med författaren Christina Wahldén och skolbibliotekarien Maria Heimer.

Text: Fabian Rimfors
Foto: Kerstin Weman Thornell

Affisch för Bokmässan 2021.

Läslust, läsglädje och litteraturdidaktik

TORSDAG 23 SEP KL 9.55–10.10 Hur gör vi för att få unga att känna läslust, prioritera läsning och få motivation att fortsätta läsa även på fritiden i vår digitala värld? Medverkande: Litteraturdidaktikern Mary Ingemansson som samtalar med författaren och journalisten Christina Wahldén, samt författaren och skolbibliotekarien Maria Heimer.

Extern
Det gick inte att fullfölja begäran.

Kontakt

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.jobTitle }}

Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.

Visa kontaktuppgifter

E-post {{ staffmember.email }}

Telefon {{ staffmember.telephone }}

Digitalt möte: {{ staffmember.zoomUrl }}

Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, förståelse, kunskap.

Lärande genom skönlitteratur: djupläsning, förståelse, kunskap

Läsning och arbete med skönlitteratur i skolan förknippas ofta starkt med svenskämnet. I den här boken lyfter författaren fram skönlitteraturens roll i kunskapsutveckling och lärande även i andra ämnen än svenska.

Extern
Pojke läser bok i gräset.

Marys boktips för läslust

Förskola

  • Emma Adbåge, Naturen
  • Baek Heena, Molnbullar
  • Oskar Kroon, Fakta om pappor
  • Barbro Lindgren, Sagan om den lilla farbrorn

 

6 till 9 år

  • Stefan Casta, Maj Fagerberg, Humlans herbarium
  • Helena Hedlund, Det fina med Kerstin
  • Astrid Lindgren, Madicken och Junibackens Pims
  • Ulf Stark, Rymlingarna

 

10 till 13 år

  • Maj Bylock, Drakskeppet med fortsättningar
  • Maria Gripe, Tordyveln flyger i skymningen
  • Oskar Kroon, Vänta på vind
  • Christina Wahldén, Mitt käraste gyllene barn och Tulpanpojken

 

12 till 16 år

  • Sofia Nordin, Spring så fort du kan
  • Jakob Wegelius, Den falska rosen
  • Jacqueline Woodson, Brun flicka drömmer samt Amanda Gorman, The hill we climb
  • Helena Öberg, Kristin Lidström, Kattvinden.

Förskola

  • Emma Adbåge, Naturen
  • Baek Heena, Molnbullar
  • Oskar Kroon, Fakta om pappor
  • Barbro Lindgren, Sagan om den lilla farbrorn

 

6 till 9 år

  • Stefan Casta, Maj Fagerberg, Humlans herbarium
  • Helena Hedlund, Det fina med Kerstin
  • Astrid Lindgren, Madicken och Junibackens Pims
  • Ulf Stark, Rymlingarna

 

10 till 13 år

  • Maj Bylock, Drakskeppet med fortsättningar
  • Maria Gripe, Tordyveln flyger i skymningen
  • Oskar Kroon, Vänta på vind
  • Christina Wahldén, Mitt käraste gyllene barn och Tulpanpojken

 

12 till 16 år

  • Sofia Nordin, Spring så fort du kan
  • Jakob Wegelius, Den falska rosen
  • Jacqueline Woodson, Brun flicka drömmer samt Amanda Gorman, The hill we climb
  • Helena Öberg, Kristin Lidström, Kattvinden.
Bibliotek.

Hur väcks läsglädje?

Hur väcker vi elevernas läsglädje och motivation? Och vilka verktyg behövs för att orientera sig i lättlästdjungeln? Det är två frågor om kommer att diskuteras på Bokmässan i Göteborg, som i år går av stapeln digitalt i slutet av september. Högskolan Kristianstads Mary Ingemansson och Jenny Edvardsson medverkar i varsitt föredrag och delar här med sig av sina tips för att väcka läsglädje bland elever och unga.

Mary Ingemansson

Låt eleverna läsa – inte bara under svensklektionen

Böckerna har följt Mary Ingemansson genom livet. Nu har hon skrivit en egen; om skönlitteraturens roll i klassrummet. Och då inte bara under svensktimmarna – en roman kan mycket väl sprida nytt ljus över biologi- eller historielektionen.

Uppdaterad: 2021-09-20 av Sofia Johansson

Sidansvarig: Jakob Nord

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025