Forskare och kommuner storsatsar på undervisningen i anpassad skola
Hur kan undervisning se ut för barn med intellektuell funktionsnedsättning? Hur vidareutvecklar man ett meningsfullt lärande för elever i anpassad skola? Nu startar sju skolhuvudmän, i samverkan med forskare från två lärosäten och forskningsinstitutet Ifous, ett nytt program som ska öka insikterna om kunskapsuppdraget i anpassad skola.
Foto: Sir Manuel/Unsplash
Att barn med intellektuell funktionsnedsättning ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper så långt som det är möjligt är en självklarhet. På senare år har också elevernas kunskapsutveckling lyfts fram allt tydligare i läroplanerna. Men många lärare i särskola, eller anpassad skola som den kallas från och med 1 juli 2023, upplever att de saknar stöd i att utveckla sin undervisning utifrån forskningsbaserad kunskap. Det råder samtidigt brist på forskning om undervisning med den anpassade skolans specifika förutsättningar.
”Själv hoppas jag att vi kan lära oss mer om hur samverkan mellan lärare och elevassistenter kan utformas ...”
Daniel Östlund, biträdande professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik
För att stödja lärare i deras undervisningsuppdrag har sju skolhuvudmän – i Bjuvs, Klippans, Kristianstads, Stockholms, Ulricehamns, Västerås och Åstorps kommun – tagit initiativ till ett nytt forsknings- och utvecklingsprogram som kommer att pågå i tre år.
– För elever i anpassad skola saknas kunskap för att vi skall kunna utveckla eleverna efter deras egna förutsättningar fullt ut. Vi får ofta vila på idéer från grundskola eller andra områden för att hitta vägar för elevers lärande. Men med detta projekt sätter vi fokus på vad våra elever specifikt behöver för att utvecklas optimalt. Våra analyser av elevernas lärande kommer i större utsträckning att kunna bygga på forskning och beprövad erfarenhet, vilket gör det möjligt för oss att ge eleverna det de har rätt till, säger Linus Bromander, central processledare i Kristianstad kommun håller i projektet för kommunens skolor.
Forskare tar fram ny kunskap
Lärare, rektorer och chefer kommer under tre år att träffas för att tillsammans med forskare från Högskolan Kristianstad och Mälardalens universitet ta fram ny kunskap om undervisning i anpassad skola. Forskargruppen ser fram emot att få bidra till både praktikutveckling och ny forskningskunskap.
– De deltagande skolorna kommer i hög grad att bestämma själva utifrån var de befinner sig i sitt skolutvecklingsarbete och utifrån deras lokala förutsättning. Själv hoppas jag att vi kan lära oss mer om hur samverkan mellan lärare och elevassistenter kan utformas, och hur de kan stärkas i sina respektive yrkesroller genom ökat fokus på att utveckla didaktiken och kunskapsuppdraget, säger Daniel Östlund, biträdande professor pedagogik med inriktning specialpedagogik.
Det nya forsknings- och utvecklingsprogrammet drog i gång med ett seminarium i Stockholm förra veckan.
– I och med den senaste läroplansrevideringen blir det tydligt att undervisningsutveckling behöver ges större utrymme. Därför känns det helt rätt att dra i gång detta just nu, säger Andreas Jacobsson, process- och projektledare på Ifous.