Framtidens entreprenörer skapar nya produkter och tjänster
Företagen saknar viss kompetens som studenterna kan bidra med. Studenterna får i sin tur ny erfarenhet och entreprenöriella förmågor. Tillsammans tar de fram hållbara modeller för utveckling. EU-projektet Framtidens entreprenöriella arbetskraft i Skåne tar tillvara på studenters idéer för att skapa fler produkter och tjänster i näringslivet.
EU-projektet Framtidens entreprenöriella arbetskraft startade 2020 och ska avslutas 2023.
Projektet ska stärka små och medelstora företags verksamhetsutveckling och samtidigt ge studenterna entreprenöriella förmågor. Detta uppnås dels genom innovationsutbildning tillsammans med studenter (tvådagarskonceptet Imagine*) och dels genom att studentkonsulterna deltar i skarpa utvecklingsprojekt hos företag (via Kristianstad Akademi). Företagen utvecklar därför sina innovativa förmågor tillsammans med studenterna samtidigt som de tillgodogör kompetensförsörjning genom studentkonsultverksamheten.
Projektet Framtidens entreprenöriella arbetskraft, som startade under hösten 2020, har hittills skapat betydelsefulla värden för aktörer som näringsliv, studenter, akademi och Kristianstad kommun. Till exempel har man skapat och stärkt relationerna mellan projektaktörerna Högskolan Kristianstad, Malmö Universitet, Krinova, och Drivhuset, och även mellan Högskolan Kristianstad och Kristianstad kommun, vilket har bidragit till goda förutsättningar för samverkan.
”Med studenterna som brobyggare öppnas vägar till ny samverkan.”
Mats Åhlander, projektledare
Att det finns en person från kommunen med en aktiv roll i projektet ses som en framgångsfaktor för projektet. En annan framgångsfaktor är det väl fungerande samarbetet, engagemanget och kommunikationen inom projektet. Det skapar goda förutsättningar för att driva och utveckla EU-projektet.
Men trots projektets fina framgångar har det funnits utmaningar längs vägen. Bland annat har projektet arbetat aktivt med att få större deltagande från företag i innovationskonceptet Imagine. Pandemin har satt sina begränsningar för att mötas fysiskt, men projektet har aktivt arbetat med kommunikation och digital spridning, vilket har gett resultat. Ett resultat av pandemin har varit att digitala kurser, i kombination med fysiska möten, har kommit för att stanna.
I dag är det cirka 200 företag och flera tusen studenter som interagerar med projektet. Projektets aktiviteter har väckt intresse på såväl lokal som regional och nationell nivå. Man ser också flera spin off-effekter. Till exempel examensarbeten och projektarbeten på företag, flera verksamhetsförlagda utbildningsplatser, nya möjligheter till forskningsprojekt samt nya anställningar för studenterna hos de involverade företagen.
Det är inte bara studenter och företag som har fått ökat intresse för utbildningarna, eller ökad tillit till att de kan utvecklas tillsammans med större möjlighet till kompetensförsörjning. Även kommuner och andra intressenter ser ett ökat intresse för regionen genom projektet.
”Det är ett enkelt sätt att kunna erbjuda vårt näringsliv en möjlighet att höja sin innovationsförmåga och tänka nytt.”
Ella Ekenberg, näringslivsutvecklare
Projektet avslutas under våren 2023 men redan nu har de goda resultaten skapat planer för en fortsättning där aktiviteter kan integreras i den ordinarie verksamheten och vara en inspiration till andra lärosäten och företag.
– Vi kan, såhär i mitten av projektet, se att intresset för samverkan mellan akademi och små och medelstora bolag har ökat drastiskt. Med studenterna som brobyggare öppnas vägar till ny samverkan. Intresset växer såväl externt i regionen som internt inom akademin. Det är väldigt inspirerande att driva projekt som genererar så mycket positiv respons från alla håll. Företagen saknar viss kompetens som studenterna kan bidra med. Tillsammans innoverar de fram hållbara modeller för utveckling, säger Mats Åhlander, projektledare.
Vad är framgångsfaktorn för Framtiden entreprenöriella arbetskraft?
– Det beror på de olika samverkansaktörernas helhjärtade engagemang! Tillsammans skapade vi från start en tydlig projektplan där alla var delaktiga i att beskriva målbilden. Vi var noga med att samla alla aktörers förväntningar och har hela tiden arbetat med en transparens i projektets framfart. Alla är lika viktiga och allas värde lyfts fortlöpande.
– Vi har en tydlighet i projektets centrala kommunikationsflöden och vi har odlat en feedbackkultur som främjar ständig utveckling i samarbete med varandra. Projektteamet består av olika personligheter där vi drar nytta av varandras kompetens. Vi diskuterar redan hur vi skall utveckla vår samverkan ytterligare och på resan har nya organisationer anslutit till dessa diskussioner, fortsätter Mats Åhlander.
* Tvådagarskonceptet Imagine har utvecklats med inspiration från Stanford University och bygger på ”design thinking process”. Imagine ger studenterna entreprenöriella förmågor och generar nya affärsidéer.
Text: Anna Ternell och Lina Lindbäck
Foto: Fredrika Braw