Hon vill vara en viktig person under barnens skolgång
Efter drygt två års vikariat på fritids tyckte Elin Wiklander att hon hade bra koll. Hon visste vad hon skulle göra med barnen. Men under utbildningen till grundlärare på fritidshem på Högskolan Kristianstad lärde hon sig att ställa den avgörande frågan ”varför?”.
– Jag skulle rekommendera denna utbildning alla dagar i veckan! säger Elin Wiklander som i januari 2022 tog sin grundlärarexamen med inriktning fritidshem.
Skoldagen är slut och eleverna strömmar ut ur klassrummen. Om en liten stund ska Elin Wiklander påbörja sitt arbete på fritidshemmet. Idag har hon, tillsammans med arbetslaget, bland annat planerat en uteaktivitet i form av dunkgömme på skolgården.
– Det är inte vilken lek som helst, utan syftet är att skapa gemenskap och trygghet i gruppen. Jag kommer själv att delta - det brukar eleverna tycka om. Och jag har kanske en liten fördel som känner till skolgården så bra och vet var de bästa gömställena finns, säger hon med ett skratt.
Öllsjöskolan utanför Kristianstad är stor. Elin Wiklander har hand om de äldre barnen på fritidshemmets avdelning Klubben, årskurs tre till sex, där över hundra elever är inskrivna.
"Det finns otroligt många saker man kan göra på fritidshemmet"
– Det är roligt att det är så många barn, för det betyder att vi gör något bra, som bidrar till att de faktiskt vill stanna kvar efter skolan. Det finns otroligt många saker man kan göra på fritidshemmet - saker som många barn mår bra av.
Som yngre hade Elin Wiklander en dröm om att få arbeta i skolvärlden. Direkt efter studenten började hon läsa till mellanstadielärare.
– Men efter drygt tre terminer skippade jag studierna – jag kände att ämnena inte passade mig.
Efter en del inhopp i andra branscher fick hon ett vikariat på fritidshemmet på Öllsjöskola. Hon erkänner att hon kom dit med förutfattade meningar.
– Jag hade ingen egen erfarenhet av fritids, och för mig var det ett ställe där personalen mest satt och spelade sällskapsspel med barnen. Men jag blev snabbt varse om att det var något helt annat.
Hon upptäckte att fritidshemmet erbjöd utrymme för möten, relationer och lärande, men oftast utanför klassrummen.
– Det är en annan typ av frihet. Det passade mig att utgå från utomhusmiljön, matsalen eller bildsalen… Jag insåg att det är detta jag vill göra i skolan!
"Jag upptäckte det här programmet och blev uppmuntrad av min chef att söka."
Hon kände sig som hemma på Öllsjöskolan och ville stanna kvar, men efter drygt två år insåg hon att hon måste vidareutbilda sig för att få fast anställning. Det var den främsta anledningen till att hon i januari 2019 skrev in sig på Högskolan Kristianstads grundlärarutbildning, som riktar sig till studenter som redan har erfarenhet av arbete inom fritidshem.
– Jag upptäckte det här programmet och blev uppmuntrad av min chef att söka. Så det var bara att tuta och köra!
"Man kan vara hur engagerad som helst – utan utbildning finns det saker man inte förstår på djupet."
När hon påbörjade studierna tyckte hon egentligen att hennes driv och engagemang i jobbet räckte långt. Men hon insåg efterhand att hon saknat de teoretiska grunderna för att förstå lärande.
– Men man kan vara hur engagerad som helst – utan utbildning finns det saker man inte förstår på djupet. Det märkte jag redan vid första delprovet. Jag var ju så van vid att göra, men här tvingades jag också att tänka, och formulera frågorna ”Varför?”, och ”Vad ska eleverna lära sig av detta?”.
Halvvägs in i utbildningen läste de psykologi, vilket Elin Wiklander beskriver som en ögonöppnare. Att begripa vad som faktiskt händer med barnets hjärna i en viss ålder, är kunskap hon skulle dra nytta av i mötet med barnen. Relationell pedagogik var ett annat ämne hon tog till sig, och dessutom valde att skriva sitt examensarbete i.
– På fritidshemmet finns ju oändliga möjligheter att skapa relationer med barn.
Parallellt med studierna arbetade hon kvar på Öllsjöskolan. Från början heltid, men så småningom deltid.
– Det var ett rätt tufft upplägg. Men samtidigt var det extremt givande att plugga – jag ångrar inte en sekund av studierna!
I januari 2022 fick hon sin examen och hon kunde därmed få fast anställning som grundlärare på fritidshemmet. Ny titel och tillskott i lönekuvertet hörde egentligen till de mindre förändringarna. Framför allt beskriver Elin Wiklander hur hon, tack vare utbildningen, fått ett nytt förhållningssätt i sitt arbete.
– Jag känner mig betydligt lugnare. Inte för att jag var osäker på min kompetens innan, men numera kan jag dessutom luta mig tillbaka på kunskapen från högskolan.
På Öllsjöskolan arbetar hon också som resurslärare på mellanstadiet under lektionstid, innan skoldagen slutar och hon kan ägna sig åt barnen på fritids. Just denna eftermiddag har hon gett extra stöd i matematik åt några elever i årskurs sex.
– Men fritidshemmet är ju det jag brinner för, så det gäller att ha kvar energi när skolan slutar och fritids drar igång.
" Jag vill vara en pedagog som barn kan känna sig trygga med."
Energi och kunskap är saker hon gärna vill förmedla till barnen på fritids. Men framförallt en känsla av trygghet.
– Ja, jag vill vara en pedagog som barn kan känna sig trygga med. De ska veta att jag finns här när de behöver mig. Och när de går ut nian så kan de förhoppningsvis känna att jag var en viktig person under deras skolgång.
Text: Kerstin Weman Thornell
Foto: Annsofi Hellström