Kan du träna mod och entreprenöriellt förhållningssätt som lärare?
Ett av skolans uppdrag är att ge elever förutsättningar till att utveckla ett entreprenöriellt förhållningssätt. Begreppet i sig är brett, och innebär ett sätt att tänka som förutsätter att läraren själv har förmågan och modet praktisera det i sin undervisning. Detta menar Martin Åsman, skolchef i Sölvesborgs kommun, efter att ha lyssnat till studenternas lösningar under högskolans innovationsträning Imagine, som hölls för ämneslärarstudenterna förra veckan.
Begreppet Imagine innebär att studenterna efter tolv timmars innovationsträning ska få en ökad förmåga att bidra till utveckling i sina framtida yrkesroller och förberedas för en snabbt föränderlig omvärld.
– Det jag kunde se i studenternas redovisning var en glimt av den kreativitet som präglat arbetet, fortsätter Martin. Den begränsade tiden är både ett hot och en möjlighet, som gör att man tvingas begränsa sig. Sammantaget ger det ett fokus som lyfter fram det viktigaste i en lösning.
”Vi söker alltid efter personer som vill använda sin kreativitet till att skapa mervärde för andra.”
Martin Åsman, skolchef, Sölvesborgs kommun
I Sölvesborgs kommun jobbar de med utveckling på lite olika sätt och på lite olika nivåer i organisationen. Det kan handla om att utveckla en gemensam professionell värdegrund, utveckla organisationen, eller utveckla hur man bäst förhåller sig till skolans uppdrag utifrån styrdokumenten.
– Vi arbetar med att skapa utvecklande mötesarenor i dessa frågor, där förändring för utveckling ska stå i centrum, säger Martin. Vi söker alltid efter personer som vill använda sin kreativitet till att skapa mervärde för andra.
Hemmasittare – den ökande utmaningen för skolan
Studenterna på ämneslärarutbildningen hade till uppgift att identifiera utmaningar i undervisningssituationer, utifrån sin kurs i vetenskaplig kärna. Därefter skulle de ge förslag till lösningar. Det vinnande förslaget utgick från den utveckling som pandemin har tvingat skolorna till: att under stängda fysiska miljöer tillgodose distansundervisning.
Studenterna menar att de befintliga digitala lärplattformarnas användningsområde skulle kunna breddas för att anpassas till fördel för de elever som av olika anledningar inte längre kan gå till skolan. Detta genom att dra nytta av det som redan utvecklats under pandemin i de digitala undervisningsplattformarna.
”Jag är imponerad över hur mycket man som student hunnit komma fram till och utveckla på så kort tid.”
Micke Gunnarsson, pedagog och entreprenör
– Ett exempel på sådan förädling som skulle kunna lösa problemet och dessutom har potential att få genomslag, vore en liten justering i en existerande digital applikation. Detta skulle ge ett helt nytt användningsområde, och det var just detta den vinnande lösningen tog fäste i, menar Martin Åsman, som var en av deltagarna i juryn som utsåg bästa lösningen.
En kraft att ta med in i läraryrket
Micke Gunnarsson, pedagog och entreprenör som brinner för utveckling för barn och ungdomar, ville göra ett medskick till studenterna.
– Det var otroligt fint att få medverka som jury i dagens presentationer. Jag är imponerad över hur mycket man som student hunnit komma fram till och utveckla på så kort tid. Det jag skulle vilja skicka med samtliga är en ordentlig ”mod-injektion” att verkligen ta med sig all denna kraft in i rollen som lärare. Att inte enbart anpassa sig till redan befintliga roller och system, utan att även våga vara en del av den förändring många av oss längtar efter. Jag vill också inspirera studenterna till att låta deras idéer bli en mer integrerad del i ämnesundervisningen.
Ingen av studenterna ser dock att de hinner arbeta mer med idén just nu. I stället måste de fokusera på att gå klart sin utbildning.
– Jag längtar tills jag är klar med min utbildning så att jag kan få komma ut och jobba, säger Ida Christensson, som är en av studenterna i det vinnande teamet.
”Studenterna gav förslag på idéer som är både relevanta och genomförbara och som kan göra skillnad i svensk skola.”
Lena Löfgren, programområdesansvarig för ämneslärarutbildningen
– Det finns mycket att göra men skolans värld kan ibland framstå som aningen rigid – att du som nyexaminerad student, med kraft och energi att utveckla, ibland känns lite motverkad, säger Fredrik Klang Gustavsson.
Fredrik har tidigare arbetat med affärsprofilering och ser att innovation behövs, såväl inom skolan som i affärsvärlden, och är väldigt glad över att möjligheten att innovationsträna med Imagine. Lena Löfgren, programområdesansvarig för ämneslärarutbildningen, bekräftar nyttan med innovationsträningen.
– Under Imagine visade våra studenter en kreativitet och uppfinningsrikedom som imponerade på mig. Studenterna gav förslag på idéer som är både relevanta och genomförbara, och som kan göra skillnad i svensk skola.
Text: Fredrika Braw och Fabian Rimfors
Foto: Unsplash