"Bra om man kan vara en god förebild"
Under många år kretsade det mesta kring handboll. Men efter ett vikariat på en skola bestämde sig Alfred Olsson för att, vid sidan om idrotten, läsa till ämneslärare i svenska och engelska på högstadiet. Han tror och hoppas att erfarenheterna från planen kan komma till nytta även i klassrummet.
– Jag hoppas kunna göra svenskan och engelskan intressant för eleverna på högstadiet, säger blivande ämnesläraren Alfred Olsson.
– Jag var nog inte drömeleven när jag själv gick i skolan, säger Alfred Olsson med ett leende.
Han beskriver sig själv som den typiske idrottskillen. Lektioner och läxor var något som bara skulle avklaras, men i tankarna befann han sig oftast någon annanstans: på handbollsplanen tillsammans med lagkompisarna.
– Skolan kändes inte så viktig. Såhär i efterhand har jag hört att dessa elever ofta är bland de svåraste för läraren att fånga.
"Framför allt ser jag fram emot att arbeta i skolvärlden."
Nu har han själv, alldeles frivilligt, satt sig i skolbänken för att läsa till ämneslärare. Till sommaren har han kommit halvvägs i sin utbildning. Tentan i lingvistik och fonetik är skriven, och härnäst ska han och klasskamraterna ge sig i kast med romanklassikern Den store Gatsby. Målet är att, efter avklarad examen, få undervisa högstadiebarn i svenska och engelska.
– Framför allt ser jag fram emot att arbeta i skolvärlden. Mitt val av ämnen kommer egentligen i andra hand, även om det känns som att svenska och engelska alltid är bra och meningsfullt att kunna och att lära ut.
Ända sedan Alfred Olsson började spela handboll, som femåring hemma i Åhus, har han fantiserat om att bli professionell spelare. Efter studenten tog han en del ströjobb vid sidan om handbollen, och hamnade som lärarvikarie på en särskola. Där fick han upp ögonen för läraryrket.
– Jag har alltid tänkt att jag nog borde ha något annat vid sidan av handbollen; idrotten är trots allt en rätt kortvarig karriär.
"De första kurserna gick faktiskt väldigt bra för min del, och ju bättre det går desto större blir suget att fortsätta plugga."
När han började spela handboll för Vinslövs Handbollsklubb, passade han på att också söka in till ämneslärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad.
– Jag hade hört att ämneslärarutbildningen här skulle vara bra. Och de första kurserna gick faktiskt väldigt bra för min del, och ju bättre det går desto större blir suget att fortsätta plugga.
Alfred Olsson är en av Högskolan Kristianstads ELV-studenter, som satsar på elitidrottskarriär parallellt med studierna. Han kan därmed få extra stöd och anpassning för att få ihop pluggande med träningstider och matchtillfällen. Numera spelar han på högsta nivå i HK Malmö, vilket medför mycket pendling.
– Hittills har det inte varit några problem, men det känns skönt att möjligheten finns om det skulle köra ihop sig.
Själv upplever han snarast att pluggandet och idrottandet förstärker varandra. Under tentaveckorna kan det vara skönt att, tillfälligt, släppa taget om studierna och vila hjärnan med ett träningspass.
"Jag kände mig uppskattad av både elever och lärare."
Förra terminen gick klassen ut på en fyra veckors lång VFU, verksamhetsförlagd utbildning. Alfred Olsson medger att första mötet med högstadieeleverna var en smula nervöst.
– Jag hade hört att denna praktik kunde antingen höja en eller sänka en totalt. För min del höjde det mig definitivt. Jag kände mig uppskattad av både elever och lärare.
"En del tycker att det är den värsta skolperioden. Men jag tänker tvärtom; det ska bli roligt att få följa med i barnens utveckling ..."
En del vänner och bekanta har ifrågasatt hans plan att arbeta på högstadiet, som ofta förknippas med bråk och stök.
– En del tycker att det är den värsta skolperioden. Men jag tänker tvärtom; det ska bli roligt att få följa med i barnens utveckling, och eftersom det händer så mycket under dessa år så blir lärarna desto viktigare som stöd.
Själv ser han numera många fördelar med den egna bakgrunden som idrottare. Han tror och hoppas att en del elever kan bli motiverade av hans livsresa.
– Jag märkte på VFU:n att en del killar nog såg upp till mig litegrann, och det är väl bra om man kan vara en god förebild.
"Det är viktigt att varje elev får känna sig betydelsefull, som en del av laget eller klassen."
Dessutom kan han, i klassrummet, förmedla den grundtanke han fått från handbollen: att var och en är delar av ett lag, som ska åstadkomma saker tillsammans.
– Det är viktigt att varje elev får känna sig betydelsefull, som en del av laget eller klassen.
Text och foto: Kerstin Weman Thornell