”Som lärare skapar du framtidens människor”
Det är dags att söka till höstens utbildningar. Vill du vara med och skapa framtidens människor? Som högstadielärare får du möjlighet att använda din egen livserfarenhet och utbildning för att få andra att växa. Men varför ska du välja just ämneslärarutbildningen på Högskolan Kristianstad? Våra ansvariga för utbildningen förklarar.
Vad utmärker ämneslärarutbildningen på Högskolan Kristianstad?
– Vår utbildning är specifikt inriktad för dig som vill arbeta i grundskolans årskurs 7–9. Det innebär att vi anpassar ämnesinnehåll och utbildningsvetenskap för att vara så bra som möjligt och motsvara vad du behöver i läraryrket för just de årskurserna, utan att kompromissa med en samläsande gymnasielärarutbildning eller fristående kurser, säger Henrik Svensson, dekan för fakulteten för lärarutbildningarna.
– Vi har tre fasta ämneskombinationer du kan välja mellan, fortsätter Lena Löfgren, programområdesansvarig för ämneslärarutbildningen. Detta ger dig bra förutsättningar att utveckla både kunskaper och färdigheter under hela utbildningen, i de olika ämnesstudierna, men också i den utbildningsvetenskapliga kärnan och den verksamhetsförlagda utbildningen, den vi kallar VFU.
– På så sätt blir du klart bättre förberedd för yrkets krav och din anställningsbarhet är hög. I två av ämneskombinationerna använder vi delar av somrarna för att öka tempot i utbildningen så att du kan bli klar snabbare, påpekar Henrik.
”Som lärare är du med och skapar framtidens människor”.
Lena Löfgren, programområdesansvarig för ämneslärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad.
Vad mer kan man säga om de olika ämneskombinationerna studenten kan välja?
– Vi erbjuder som sagt tre ämneskombinationer. Två är campusförlagda, svenska och engelska samt samhällskunskap, historia och geografi, och en är på distans med några träffar varje termin, matematik, fysik och kemi. Oavsett ämneskombination ingår också kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och 20 veckors VFU, förklarar Lena.
– Du kan även välja en annan variant av distansutbildningen mot matematik, fysik och kemi, berättar Henrik. Vi har en arbetsplatsintegrerad ämneslärarutbilding där du samtidigt som du studerar även arbetar i skolan och får arbetslivserfarenhet. Denna erbjuder vi tillsammans med kommuner i Skåne, Blekinge och Småland.
Hur ser arbetsmarknaden ut som möter studenterna efter sin ämneslärarexamen?
– Det saknas i princip behöriga lärare inom samtliga ämnen på högstadiet, men särskilt saknas behöriga lärare i matematik och naturvetenskapliga ämnen enligt Skolverkets prognos, konstaterar Lena.
”Du får möjlighet att använda din egen livserfarenhet och utbildning för att få andra att växa.”
Har ni några tips till framtida studenter som funderar på att läsa till lärare på högstadiet?
– Du får möta ungdomar på väg in i vuxenlivet och har möjlighet att påverka och inspirera deras framtida studier, yrkesval och intressen. I förlängningen kan du även påverka dina elevers värderingar och identitet. Som lärare är du med och skapar framtidens människor med allt vad det innebär i form av kunskaper, färdigheter och värderingar, menar Lena och fortsätter.
– Du får möjlighet att se ungdomars glädje över att bättre förstå sin omvärld. Du får också ta del av dina elevers tankar om livet! Samtidigt får du själv som lärare ett spännande, fascinerande, omväxlande och utvecklande yrke, understryker Lena och får medhåll av Henrik.
– Att vara med och påverka unga människors framtid, att få leda dem, och coacha dem in i vuxenvärlden, tycker jag är en stor mening med livet. Du får möjlighet att använda din egen livserfarenhet och utbildning för att få andra att växa. Du gör skillnad varje dag och för kanske femtio år framåt i ditt arbete, i ett väldigt avgörande skede av en ung människas liv. Vad slår det?
Text: Fabian Rimfors
Foto: Nils Byrfors och Fabian Rimfors