Verksamhetsförlagd utbildning skapar värdefullt utbyte
Varje år gör ett gäng studenter från IT-driftteknikerprogrammet sin VFU - verksamhetsförlagd utbildning - på IT-företaget CGI i Bromölla. Samarbetet mellan Högskolan Kristianstad och CGI har visat sig vara en positiv injektion för såväl studenterna som för företaget.
Linda Alesol har mångårig erfarenhet av att ta emot VFU-studenter till CGI.
– Strunt samma om de inte reder precis allt från första början. Det viktigaste är att studenterna känner att de ingår i gemenskapen från dag ett, säger hon.
I ett luftigt kontorsrum på CGI i Bromölla sitter en handfull personer vid skärmarna. Några är inbegripna i samtal med kunder medan andra småpratar eller arbetar koncentrerat. Harald Eriksson kom hit som VFU-student våren 2021, och trivdes så bra att han valde att fortsätta på företaget efter examen.
– Jag tyckte att här var trevligt och ett bra ställe att börja sin yrkeskarriär på.
CGI hjälper andra företag med deras digitala infrastruktur, och just nu sitter Harald Eriksson med backlog. Det innebär att han uppdaterar tidigare ärenden. Men det roligaste är att ha direktkontakt med kunder och lyckas lösa problem.
"Man lär sig efter hand, och det är kul att få hjälpa människor, säger han."
De senaste fem åren har CGI tagit emot ett fyrtiotal VFU-studenter från Högskolan Kristianstads IT-driftteknikerprogram. Det brukar bli ett gäng på sex till åtta studenter åt gången.
Linda Alesol är ansvarig för ett av de tre team som arbetar på Service Desk och hon betonar hur viktigt det är att VFU-studenterna välkomnas som om de vore nyanställda på företaget.
– Det är inte som på högstadiets PRAO där man bara fick gå runt och tömma papperskorgar, utan studenterna måste få ett bra bemötande redan från början; att datorn står klar och att de har behörigheter så att de genast kan börja komma in i arbetsuppgifterna.
De första dagarna matas de med information, och därefter får de steg för steg erövra olika områden. Till sin hjälp har de en erfaren kollega som är beredd att ge stöd och respons. En del börjar med att besvara mail från kunder, medan andra testar telefonsamtal.
Om studenten tas emot på ett bra sätt, uppstår ett engagemang och en vilja att lära sig, resonerar Linda Alesol. Hon betonar dock att det är viktigt att ta hänsyn till vars och ens förmågor.
– En del kastar sig över uppgifterna direkt, medan andra kanske behöver några veckor innan de är redo att ta telefonsamtal. Då får det ta den tiden; man måste få känna sig bekväm. Då får också våra kunder den bästa supporten.
Hon tycker att studenterna från Högskolan Kristianstad generellt har en hög teknisk kompetens från sin utbildning. Men det finns också saker man aldrig kan tillgodogöra sig från skolbänken.
– Här får studenterna se verkligheten. De märker att man inte bara kan sitta i sin egna lilla bubbla, utan man måste vara en lagspelare som också kan bemöta en kund som är stressad, glad eller upprörd. Även om man inte kan lösa allt direkt, så är målet att kunden ska känna sig nöjd på slutet.
För det företag som tar emot studenter på VFU är det viktigt att ha engagerade ledare på plats. Själv brukar Linda Alesol, skämtsamt, gå runt och fråga VFU-studenterna: ”Har de varit snälla mot dig?”.
"För oss som arbetar här är det viktigt att få bekräftelse att studenterna verkligen trivs här. Det skapar en stolthet, och man växer som företag. Dessutom är det bra att få in studenter som ser saker med lite nya ögon."
Efter två och en halv månad brukar studenterna ha hunnit beta av de flesta moment på service desken, som telefoni, mail, chatt, UAM och backlog. På så vis kan de känna efter vilket området som passar bäst för dem.
När Linda Alesol och hennes kollegor planerar att ta in studenter på VFU tänker de ofta långsiktigt. Detta är nämligen inget tillfälligt tioveckorsbesök, utan brukar mynna ut i ett erbjudande om fast tjänst efter examen. De flesta brukar tacka ja.
Linda Alesol ser många fördelar med att anställa studenter som gjort sin VFU på företaget.
–Vi kan deras bakgrund och vet precis vad de har lärt sig.
En del trivs fint på Service Desk. Andra vill så småningom gå vidare inom företaget för att arbeta med exempelvis kundteam, vidareutveckla sig som tekniker eller som ledare.
– Det finns stora möjligheter att göra karriär på detta företag – antingen här i Bromölla eller genom att arbeta som konsult för oss på andra företag.
Företaget CGI har tät kontakt med Högskolan Kristianstad. Linda Alesol gör regelbundna besök på campus och CGI sitter också i programrådet för IT-teknikerprogrammet. Genom att påverka utbildningens innehåll blir studenterna ännu bättre rustade för att möta verkligheten ute på arbetsmarknaden.
Till andra företag, som funderar på att ta emot VFU-studenter, har Lina Alesol egentligen bara ett budskap:
– Våga satsa! En del tycker kanske att det tar för mycket tid och man vet inte vad studenterna vill eller kan. Visst kan det ta lite tid, men om man får rätt person på rätt plats så finns det mycket att tjäna i slutändan.
Text och bild: Kerstin Weman Thornell