Forskare får stipendium för innovativt lärande
Jenny Edvardsson, universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap, har tillsammans med tre kollegor tilldelats lärarstiftelsens specialstipendium för innovativt lärande.
I projektet som kommer pågå under 2024 ingår förutom Jenny Edvardsson också Karin Höijer, Anna Bryntorp, Anna Scazzocchio från Högskolan Kristianstad samt Hannah Olivestedt, hem- och konsumentkunskapslärare på Spängerskolan (F-9) i Kristianstads kommun.
Berätta om projektet, vad kommer ni göra?
– Vi kommer att arbeta med elever för att ta fram och pröva ett arbetsmaterial, som utgår från skönlitterära texter. Materialet ska handla om normer, jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet och eleverna ska få möjlighet att värdera hur faktorerna hälsa, ekonomi och miljö påverkar en familj. En förhoppning är att materialet sedan kan inspirera andra lärare till användning i sin undervisning.
Varför mixen av just skönlitterär text, normer/jämställdhet/arbetsfördelning och hem- och konsumentkunskapsämnet?
– Skolinspektionen konstaterade i en kvalitetsgranskning av hem- och konsumentkunskap (2019) att innehållet arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv inte fick det utrymme i undervisningen som avsågs i kursplanen och att undervisningen behöver utvecklas så att den i större omfattning bidrar till att eleverna utvecklar kunskaper om och ges möjlighet att reflektera över detta innehåll.
–Vi ville hitta nya sätt att undervisa kring normer, jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet och såg att en möjlighet fanns genom de skönlitterära texterna. Genom texterna kunde vi komma bort från det privata och personliga och lyfta större perspektiv. Vi tog fram ett undervisningsupplägg som vi testade med 97 lärarstudenter och nu ser vi möjligheten att också få testa med lärare och elever i grundskolan.
Vad hoppas ni kunna göra med resultaten?
–Vi hoppas kunna ta fram och pröva ett arbetsmaterial som utgår från skönlitterära texter. Vi hoppas också kunna inspirera andra verksamma lärare till användning i sin undervisning. Materialet ska även vara utformat på ett sådant sätt att ett ämnesöverskridande samarbete är möjligt med exempelvis ämnena historia, samhällskunskap och svenska.
–Under projektet kommer olika material att samlas in för att sedan analyseras och användas för både vetenskaplig och populärvetenskaplig spridning. På sikt tänker vi att arbetet kan leda fram till att vi skapar en ny form av läromedel för verksamma hem- och konsumentkunskapslärare.
Kan man undersöka fler arbetssätt för att diskutera normer, jämställdhet och arbetsfördelning utifrån Hem- och konsumentkunskap?
–Det är klart man kan! Man skulle exempelvis kunna arbeta med undersökande och frågedriven undervisning för att fördjupa diskussionerna om normer, jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet. I detta arbete kan skönlitteraturen finnas med som en del.