”Lärarjobbet uppfyllde alla mina förväntningar”
Mitt i livet bestämde sig Emma Rapp Rubensson för att bli grundlärare. Idag arbetar hon i årskurs ett på Önnestads skola, och njuter av omväxlingen och utmaningarna i klassrummet. Matematiken, som hon själv fasade för i grundskolan, har numera blivit ett av favoritämnena.
Emma Rapp Rubensson ångrar inte sitt beslut, att ta klivet från resebranschen till skolvärlden. "Jobbet som lärare har uppfyllt alla mina förväntningar. Som lärare avstannar man aldrig i sin egen utveckling. Och det är barnen jag lär mig mest av - de har tusen tankar och idéer och en fantastisk fantasi."
Fredagens sista lektion är slut och en av eleverna i första klass springer fram och ger sin lärare en snabb kram i kapprummet innan han försvinner ut på skolgården. Med ett stort leende återvänder Emma Rapp Rubensson in i klassrummet. I nästan ett år har hon arbetat som lärare på grundskolan i Önnestad, en mil väster om Kristianstad.
– Det är full rulle från morgonen tills man går hem. Och det är så roligt att se elevernas utveckling, både kunskapsmässigt och socialt, säger hon.
Tavlan framme i klassrummet berättar om vad de gjorde sista lektionen. Temat var ”veckans nyhet”, och eleverna fick se på filmklipp och prata om vitt skilda ämnen som riksdagen, Harry Potter och bilsporten karting.
–”Veckans nyhet” brukar väcka stort engagemang. Jag tycker att det bådar gott, att eleverna är så intresserade av vad som händer utanför skolans väggar.
Tanken att bli lärare har funnits hos Emma Rapp Rubensson ända sedan tonåren. Men av en ren tillfällighet fick hon istället arbete i en resebutik i Kristianstad. Där blev hon kvar.
– Att jobba med resor var jätteroligt och utvecklande. Men det där med läraryrket låg ändå kvar latent i bakhuvudet.
"De är nyfikna och formbara, och de tycker oftast att skolan är rolig. Dessutom är de ju kloka som små böcker och delar gärna med sig av sin kunskap."
Hösten 2019 var en turbulent period i resebranschen, och då väcktes hennes gamla planer till liv. Tänk om hon, trots allt, skulle skola om sig till lärare? Helst för de allra yngsta.
– De är nyfikna och formbara, och de tycker oftast att skolan är rolig. Dessutom är de ju kloka som små böcker och delar gärna med sig av sin kunskap.
Att släppa ett fast arbete och en stadig inkomst och sikta på ett helt nytt yrke var dock inte alls självklart.
– Jag minns att jag tog ett prat med min man. Han uppmuntrade mig att försöka.
"Jag tänkte att man vet vad man har men inte vad man får…"
I januari 2020 påbörjade hon sina studier vid Högskolan Kristianstad, samtidigt som hon fortsatte arbeta halvtid.
– Jag tänkte att man vet vad man har men inte vad man får… Men samma vår dog resebranschen totalt till följd av pandemin, så då kändes det plötsligt som ett enkelt beslut.
"Det var jättebra att, tidigt i utbildningen, få känna efter om detta verkligen var något jag ville göra."
Dessutom hade den första VFU-perioden (verksamhetsförlagd utbildning), redan gett en ordentlig kick i rätt riktning.
– Det var jättebra att, tidigt i utbildningen, få känna efter om detta verkligen var något jag ville göra. Själv kände jag ingen tvekan, utan blev snarare ännu mer motiverad - jag ville veta mer!
Emma Rapp Rubensson hade visserligen inte studerat på många år, men upplevde att hon kunde dra nytta av sina samlade erfarenheter som småbarnsmamma och som tidigare anställd inom servicebranschen. Vissa kurser på högskolan var dock mer intensiva än andra, och i perioder fick hon lägga manken till.
– Det är en väldig bredd av kurser där didaktik varvas med ren ämneskunskap. Det är allmänbildande och roligt att få fylla på med kunskap, och man inser ju också att man aldrig kan bli fullärd.
"Jag var nervös inför matematikkurserna men det visade sig vara ett av de ämnen som var mest intressanta!"
Ett ämne som hon fruktade, var matematik. Hon mindes dessa lektioner från gymnasiet och gissade att det skulle bli en ordentlig utmaning att läsa ämnet för att sedan själv kunna undervisa.
– Jag var nervös inför matematikkurserna men det visade sig vara ett av de ämnen som var mest intressanta! Inte minst tack vare duktiga och engagerade lärare på högskolan.
När hon så småningom själv gick ut på renodlad matematik-VFU, fick hon ännu större lust att börja undervisa i just matte.
– Det var en utmaning, men det var riktigt roligt. Jag fick dessutom positiva omdömen från handledare och elever, så självklart växte självförtroendet en bra bit.
"Det är en väldigt rolig utbildning där man också utvecklas som person."
Till en början kändes åtta terminers studier som en evighetslång tid. Men Emma Rapp Rubensson och hennes klasskamrater konstaterade att tiden gick förvånansvärt fort.
– Det är en väldigt rolig utbildning där man också utvecklas som person. Varje kurs har ju också varit som ett delmål som man betar av, så när slutet av utbildningen närmade sig, så sa vi till varandra: ”är vi redan där!?”
Redan förra hösten, ett par månader före examen i januari, började hon arbeta deltid som lärare i skolan i Önnestad, där hon tidigare gjort VFU.
– Jag trodde att det skulle bli svårt att få jobb i mitten av läsåret, men jag hade tur för en lärare på skolan skulle gå i pension. Då fick jag komma och fasas in i klassen två dagar i veckan.
"I verkliga livet har man mer tid och utrymme."
Att gå ut i arbetslivet på riktigt visade sig vara ännu roligare än att praktisera.
– I verkliga livet har man mer tid och utrymme. Alla dagar och alla uppgifter blir kanske inte perfekta, men vad gör väl det? Det är ju av misstagen man utvecklas som mest.
Hon gillar också valmöjligheterna och utrymmet att själv få bygga upp lektionerna så att de passar henne själv och eleverna.
– Samtidigt behöver man också dra nytta av kollegornas kunskaper och våga fråga. Som ny är det oerhört mycket att hålla reda på: allt från att hålla koll på pennor och sudd, till att lära känna eleverna, och upprätta rutiner för dagen och veckan.
En av utmaningarna är att, som enskild lärare, kunna räcka till för alla elever och ha tid att tillgodose allas behov. Själv tycker Emma Rapp Rubensson att hon haft tur; hon delar ansvaret för de 30 eleverna med en kollega, som också just tagit examen från högskolan. Tillsammans har de kunnat utarbeta ett schema och rutiner som passar klassen.
– Barnen gillar igenkänning och kontinuitet. Därför påbörjas varje dag likadant, med en lugn stund då de får slappna av, lyssna på musik och läsa bänkbok.
"Det är roligt att gå till jobbet varje dag, för man vet inte riktigt vad som väntar."
Det blir en rofylld stund, då barnen kan ladda batterierna inför ännu en intensiv förmiddag. Emma Rapp Rubensson konstaterar att det är mycket som ska hinnas med under skoldagen. Visst kan det bli stressigt ibland, men också lustfyllt och givande att ständigt få möta barnen i deras funderingar och fantasier.
– Det är roligt att gå till jobbet varje dag, för man vet inte riktigt vad som väntar. På resebyrån tänkte jag ofta, när människor klev in genom dörren: ”Vad har kunden för förväntning?” Här handlar det snarare om: ”Vad har eleverna för förväntningar och hur kan vi tillsammans skapa en bra skoldag?”.
Text och foto: Kerstin Weman Thornell