Ny forskning visar: Nyutexaminerade lärare har svårt att hantera föräldrar
Nyblivna lärare är bra på att undervisa men sämre på att sköta kontakten med föräldrar och att göra sin planering flexibel. Det visar ett nyss avslutat tvåårigt forskningsprojekt som genomförts av forskare vid Högskolan Kristianstad, Malmö universitet och Lunds universitet. Nu föreslås flera förändringar för lärarutbildningarna.
– Vissa saker är svåra att lära ut under en utbildning. Men vi som lärarutbildare kan inte gömma oss bakom detta och låta skolorna ta det. Vi tappar många lärare som blir stressade när de kommer ut i yrket, vi måste kunna förbereda dem på ett bättre sätt, säger Adrian Lundberg, lektor vid Institutionen för skolutveckling och ledarskap och Centrum för Akademiskt Lärarskap vid Malmö Universitet.
Han har varit projektledare för ett tvåårigt projekt om rektorers bild av nyexaminerade lärare som har genomförts tillsammans med Lunds universitet och Högskolan Kristianstad. Projektet har nyss avslutats och resultaten sammanfattas i en rapport som kommer att skickas ut till lärarutbildningar.
Genomgripande är rektorer i både för-, grund- och gymnasieskola imponerade av de pedagogiska och didaktiska kunskaper som de nyexaminerade lärarna har. Många rektorer saknar dock vissa av de färdigheter som förknippas med erfarenhet i yrket, till exempel hur lärarna på bästa sätt kan sköta kontakten med vårdnadshavare eller vara kreativa när något gör att planeringen måste anpassas.
– Även om en lärare saknar verklig erfarenhet måste vi ändå kunna träna och bygga upp det under utbildningen. Vi kan bli bättre på att öva i simulator till exempel, det görs i vårdutbildningar, eller använda oss av rollspel och case, säger Adrian Lundberg.
Vill behålla lärarna i yrket
Det finns risker med bristen på praktisk erfarenhet. Nyutexaminerade lärare tenderar att planera betydligt mer än vana lärare och är inte lika säkra i sina relationella kontakter, till exempel med kollegor eller vårdnadshavare. Det gör att många känner sig stressade och blir utbrända eller till och med lämnar yrket tidigt i karriären.
– Under VFU-perioden är det många lärare som skapar bekväma förutsättningar för lärarstudenten. Det beskriver inte verkligheten på ett korrekt sätt. Helt plötsligt är man inte VFU-student utan färdig lärare och då kommer verkligheten.
En klar tillgång som är tydlig för rektorerna är dock den uppdaterade kunskap om aktuell forskning som nyutexaminerade lärare har med sig från utbildningen. Rektorerna är eniga om att nya lärare är en resurs gällande skolans kompetensutveckling.
Inspiration från andra länder
I rapporten ger forskarna förslaget att nyutexaminerade lärare tydligare bör ses som just nyutexaminerade där det inte förväntas samma sak som av en erfaren lärare. Den nyutexaminerade läraren har då också nära kontakt med en mentor. Liknande system finns redan i Tyskland och Schweiz.
– Där ses den första fasen ses som en egen del av professionsutvecklingen. I Sverige går du utbildningen, avslutar studierna, får lärarlegitimation och sen är du lärare. Vi behöver se att nyutexaminerade befinner sig i en särskild fas och kunna anpassa efter deras förutsättningar. Då kan vi använda resultaten från vår rapport och göra nyblivna lärare bättre på det rektorerna har identifierat, säger Adrian Lundberg.