Ny kollega med AI – Hur påverkar robotar yrkesrollen i besöksnäringen?
AI-robotar blir en allt vanligare syn i besöksnäringen. Men hur påverkar de arbetsmiljön? Det ska undersökas i ett nytt forskningsprojekt med forskare från bland annat Högskolan Kristianstad.
Calle Rosengren, biträdande professor i arbetsvetenskap. Foto: Kennet Ruona
"AI-robotar i besöksnäringen: En framtid med nya kollegor" heter det nya projektet som siktar på att undersöka hur anställda påverkas av robotkollegor. Calle Rosengren, biträdande professor i arbetsvetenskap vid Högskolan Kristianstad, är en av nyckelpersonerna i projektet.
– Robotar används allt oftare, bland annat för att avlasta personal genom att transportera mat eller ta bort disk. På vissa ställen fungerar de också som en del av underhållningen. Men vi vet idag inte så mycket hur automatisering och AI förändrar yrkesrollen för de anställda inom besöksnäringen. Det här projektet kommer ge oss fler insikter kring det, säger Calle Rosengren.
Påverkan på arbetsmiljö och det emotionella arbetet
En viktig del av forskningen kommer att handla om de psykosociala aspekterna av att arbeta sida vid sida med robotar, särskilt i en bransch där det så kallade emotionella arbetet – alltså kravet att på beställning visa trevlighet och dölja irritation – är centralt.
När robotar används i kundmötet förändras den roll de mänskliga kollegorna behöver spela.
–Att kunna “manipulera” sina känslor och alltid uppvisa ett glatt yttre är en del av arbetet för många inom besöksnäringen, fortsätter Calle Rosengren. När robotar används i kundmötet förändras den roll de mänskliga kollegorna behöver spela. En av våra frågeställningar är om robotar, genom att ta över vissa praktiska uppgifter, kan påverka hur mycket tid personalen har för verkliga kundmöten.
Eftersom roboten ibland också kan vara med i kundmötet påverkar det också vilken roll den anställde behöver spela. Det kan handla om att levandegöra roboten genom att prata med den som vore den mänsklig inför kunderna. Eller, om den inte fungerar, att inte visa sig egen irritation.
– Om man säger att den anställde spelar en roll där restaurangen är scenen, fungerar köket som backstage där man hämtar mat, lämnar disk och får möjlighet att prata lite skit med kollegorna. Med roboten som kollega är du mer eller mindre i roll hela tiden eftersom den hanterar de sysslor som annars innebär att man kan koppla bort servicerollen. Hur det påverkar den anställda ska vi också försöka ta reda på.
Framtidens arbetsliv – Insikter och gestaltning
Projektet kommer dessutom att ta fram scenarier för framtidens arbetsliv där robotar är en naturlig del av arbetsmiljön. Genom att simulera möjliga utvecklingsvägar hoppas forskarna kunna bidra med konkreta insikter till branschen. Calle Rosengren betonar vikten av att forskningen bidrar till en mer nyanserad och faktabaserad diskussion om AI och automatisering i arbetslivet.
– Framtidsbilder har stor påverkan på hur vi agerar idag. Det kan inte bara vara upp till resursstarka företag på västkusten i USA att ensamma gestalta framtiden. Vi forskare kan vara lite fega ibland, men det är jätteviktigt att vi, givetvis utifrån solid forskning, också kan bidra, föra en diskussion och vara mer delaktiga i debatten.
Kan robotar helt att ersätta människor i de här verksamheterna?
– I framtiden kan det möjligtvis bli så. I dagsläget i Sverige ser vi dock främst att robotarna används som komplement till medarbetarna genom att till exempel avlasta i tunga och monotona arbetsmoment.
Fakta
AI-robotar i besöksnäringen: En framtid med nya kollegor kommer pågå under två år med start i juni 2025 och har beviljats ett anslag på 3,8 miljoner kronor från BFUF (Besöksnäringens FoU-fond).
Deltagande forskare är Kristina Palm, Poja Shams, Nina Löfgren och Maria Åkesson från Handelshögskolan och CTF/Karlstad Universitet, Calle Rosengren vid Högskolan Kristianstad samt Carin Håkansta vid Karolinska Institutet. Medfinansiärer och deltagande företag är Strawberry Hotel, Furhat Robotics och Compare Karlstad.