Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Osäkerhetens utmaningar: Ny forskning om gräsrotsfinansiering och investerarbeteenden
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Osäkerhetens utmaningar:...
18 juni 2024

Osäkerhetens utmaningar: Ny forskning om gräsrotsfinansiering och investerarbeteenden

Hur hanterar investerare osäkerheten vid andelsbaserad gräsrotsfinansiering? Det har Ola Olsson studerat i en ny avhandling i industriell ekonomi där han undersökt investerares beteenden i olika delar av beslutsprocessen, baserat på värdering, investeringsdynamik och investerartyper. 

Diskussion av grafI en ny avhandling har investerares beteenden i olika delar av beslutsprocessen undersökts baserat på värdering, investeringsdynamik och investerartyper.

Andelsbaserad gräsrotsfinansiering, eller aktiebaserad gräsrotsfinansiering, erbjuder en unik möjlighet för privatpersoner att investera i nya företag på digitala plattformar. Samtidigt finns en informationsasymmetri som gör att osäkerheten är relativt hög jämfört med mer traditionella aktieinvesteringar. Detta ställer krav på teknik som bland annat möjliggör en direkt tillgång till entreprenörerna vid finansieringserbjudandet.

– Jag har en bakgrund i den traditionella finansvärlden där mitt fokus tidigare låg på investeringar i mogna företag. Detta har öppnat upp ett intresse kring gräsrotsfinansiering som i stället är baserat på nystartade företag. Jag är nyfiken på hur privatpersoner med begränsade kunskaper agerar när de får access till en ny tillgångsklass som tidigare bara varit tillgänglig för professionella placerare. Men också hur man hanterar den osäkerheten som investeringarna innebär med hjälp av informations- och kommunikationsteknik på dessa plattformar. I denna domän är osäkerheten mycket hög eftersom vi vet mindre om de nystartade företagen än vad vi vanligtvis vet om publika noterade bolag, säger Ola Olsson, universitetsadjunkt i företagsekonomi som i maj presenterade sin avhandling ”How do backers manage investment uncertainty in equity crowdfunding?”

– Det unika med gräsrotsfinansieringen är de digitala plattformarna. Det ger nystartartade företag en alternativ väg att finansiera sig och privatpersoner, med begränsade kunskaper, möjligheten att investera i nya företag

 

Tre studier om investerarnas beteende

Inom gräsrotsfinansiering erbjuds ett sex veckor långt investeringsfönster. Kring det har Ola Olsson genomfört tre studier om olika beteenden: Hur stor inverkan har tydlighet i entreprenörernas kommunikation i digitala diskussionsforum, när i fönstret sker investeringar och hur påverkar det övriga investerares beslut samt finns det skillnader i investeringsstrategi baserat på investerartyp och portföljstruktur?

– Resultatet visar inte helt oväntat att tydlighet i svar från entreprenörer spelar stor roll. Till skillnad från mer traditionella investeringar så räcker det inte med att företaget bara ger information innan ett finansieringserbjudande, utan entreprenörerna måste även vara på tårna och hela tiden vara tillgängliga för att svara tydligt på olika typer av frågeställningar. Det kan i sin tur också driva ytterligare investeringar från andra privatpersoner på plattformen.

– Vi vet av tidigare forskning att män generellt är mer aggressiva än kvinnor, men jag kunde även se att investerare med bredare portföljer är mer riskbenägna.

Tidsmässigt visar Ola Olssons studie även att investeringar sker antingen i början eller i slutet av fönstret. Detta bekräftar tidigare forskning om snabba beslut men pekar även på ett ökat intresse för att investera senare i processen när all ny information finns tillgänglig. Bredden på aktieportfölj spelar också roll för beteendet.

– Vi vet av tidigare forskning att män generellt är mer aggressiva än kvinnor, men jag kunde även se att investerare med bredare portföljer är mer riskbenägna. En ny sorts glass, till exempel, är inte så avancerad så den typen av investeringen förstår vem som helst. Men har du en bredare portfölj så är du mer benägen att också investera i företag med mer komplexa produkter eller tjänster.

Förbättringsförslag och framtid

Utifrån de slutsatser som Ola Olsson kan dra från studierna ser han flera förbättringsmöjligheter. Plattformar skulle kunna dra fördel i att utveckla användarvänlig mjukvara som gör att entreprenörerna förbättrar sin förmåga att tydligt svara på investerarnas frågor. Entreprenörer i sin tur bör fundera på att lägga upp kommunikationsstrategier som anpassas till hela finansieringsperioden så att finansieringen lyckas.

– Det unika med gräsrotsfinansieringen är de digitala plattformarna. Det ger nystartartade företag en alternativ väg att finansiera sig och privatpersoner, med begränsade kunskaper, möjligheten att investera i nya företag med stor tillväxtpotential där tekniska hjälpmedel och andras i kunskaper minskar osäkerheten i beslutsprocessen.  
 
Fakta: gräsrotsfinansiering/crowdfunding
Man brukar säga att gräsrotsfinansiering har fyra olika delar: donationsbaserad, belöningsbaserad, andel/aktiebaserad och lånebaserad.
Den donationsbaserade formen kan jämföras med välgörenhet och ställer inte några motkrav på den som tar emot donationen. Belöningsbaserad kan handla om ekonomiskt stöd till alltifrån uppfinningar, skiv- eller filminspelningar eller utveckling av mjukvara, där finansiären får något tillbaka, exempelvis en skiva, en produkt eller en tjänst. Andelsbaserad gräsrotsfinansiering innebär att investerarna blir delägare på samma sätt som inom traditionell aktiehandel. Den lånebaserade formen är inte helt olik bankernas utlåningssystem där investerare får ränta på pengarna de lånar ut.

Det gick inte att fullfölja begäran.

Kontakt

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.jobTitle }}

Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.

Visa kontaktuppgifter

E-post {{ staffmember.email }}

Telefon {{ staffmember.telephone }}

Digitalt möte: {{ staffmember.zoomUrl }}

Uppdaterad: 2024-06-20 av Emma Krantz

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025