”På högskolan uppmuntras vi att tänka ett varv till”
Tillvaron är inte alltid svart och vit - det finns många andra färger däremellan. Detta kan Matilda Strandmark konstatera efter första terminen på den erfarenhetsbaserade grundlärarutbildningen med inriktning fritidshem, som hon läser parallellt med arbetet på en anpassad grundskola.
– Fritidshemmet har en väldigt viktig roll i barnens liv. Vi lånar deras fritid och ska bidra till att den blir meningsfull, säger Matilda Strandmark.
På skolgården bakom Nygårdsskolan i Kristianstad hänger en lapp med en rad bilder. Den visar olika alternativ som eleverna kan ägna sig åt på rasten: rita med gatukritor, leka med byggklossar, cykla eller träna med bollar.
– Många av våra elever har inte verbal kommunikation, men genom en sådan här valkarta kan de göra sig förstådda genom bildstöd, förklarar Matilda Strandmark.
Nygårdsskolan är en anpassad grundskola för sexton elever med intellektuell funktionsnedsättning i kombination med olika diagnoser inom autismspektrumet, och Matilda Strandmark arbetar på fritidshemmet. Dessutom studerar hon på Högskolan Kristianstad, för att bli behörig grundlärare med inriktning fritidshem.
– Utbildningen gör att jag inser komplexiteten i detta yrke, och jag ser verkligen fram emot att få ytterligare kompetens och kunskap under min tid på högskolan.
"Ibland fick jag höra att jag var duktig på att lära ut och att jag hade stort tålamod och förmåga att lyssna."
Matilda Strandmark är född och uppvuxen i Kristianstad och under några år hoppade hon runt i yrkeslivet som bland annat livsmedelspaketerare och trädgårdsmästare.
– Ibland fick jag höra att jag var duktig på att lära ut och att jag hade stort tålamod och förmåga att lyssna. Min mamma och syster, som båda jobbar inom skolvärlden, menade att jag nog borde söka mig till skolan.
Matilda Strandmark valde att läsa till elevassistent och började sedan arbeta några år med dessa uppgifter innan hon blev obehörig lärare i fritidshem inom den anpassade grundskolan. Så småningom blev längtan allt starkare att fördjupa kunskaperna. Hon funderade på att utbilda sig för att ta lärarexamen, men var osäker på inriktningen. Skulle hon satsa på några särskilda ämnen, och vilken åldersgrupp ville hon helst arbeta med?
– När jag tittade närmare på inriktningen grundlärare fritidshem insåg jag att den friare formen passade mig; på mitt jobb är jag ju van vid att möta eleven där hon eller han befinner och anpassa undervisningen efter elevens dagsform och förutsättningar. Undervisningen ska gynna eleven i det livslånga lärandet.
"Självklart lockade det lite, att få en komplett högskoleutbildning på kortare tid."
Hon bestämde sig för att söka in till den erfarenhetsbaserade grundlärarutbildningen med inriktning fritidshem, en heltidsutbildning på distans som numera sträcker sig över fem terminer. Den har därmed förkortats med en termin, jämfört med tidigare versioner av programmet.
– Självklart lockade det lite, att få en komplett högskoleutbildning på kortare tid. Samtidigt är det rätt intensiva studier. Det är mycket vi ska lära oss, så det gäller att lägga krutet på detta.
"Tidigare tyckte jag nog att högskolan var en lite läskig plats ... Men efter att ha fått träffa resten av klassen och fått en rundvandring i lokalerna försvann min oro och jag var redo att komma igång med studierna."
I januari 2024 träffades Matilda Strandmark och hennes klasskamrater för två dagars introduktion på campus. Hon beskriver det som en välkommen mjukstart på de akademiska studierna där studenterna rustades med ordentlig information om schema och upplägg, och om de hjälpmedel som högskolan erbjuder för att studenterna ska hitta sin studietaktik och lyckas med utbildningen.
– Tidigare tyckte jag nog att högskolan var en lite läskig plats och att bara en viss typ av individer gick där. Men efter att ha fått träffa resten av klassen och fått en rundvandring i lokalerna försvann min oro och jag var redo att komma igång med studierna.
Terminen började med en kurs om fritidshemmet ur historiskt perspektiv. Påföljande kurser har berört bland annat juridik, didaktik och pedagogisk grundsyn. Matilda Strandmark tycker att hon fått många nya insikter och tankar under de gångna månaderna.
– Det har handlat om att blicka inåt – vad är pedagogik för mig? Ytterst berör det den egna självbilden och människosynen.
Studenterna får ta del av inspelade föreläsningar som de förväntas ha tittat på inför de påföljande diskussionerna och träffarna på campus. Även om studierna till stor del vilar på eget ansvar, kan studenterna få god hjälp av lärarna, som är nåbara genom mail eller via kursplattformen. Matilda Strandmark känner också stort stöd från klasskamraterna, både i basgruppen och i klassen.
– Dessutom har jag faktiskt en före detta kollega från skolan som går samma utbildning, och vi kan stötta och utmana varandra.
"En del kan säkert tänka att de redan kan det mesta, efter många års arbete i skolan. Men på högskolan uppmuntras vi att tänka ett varv till."
Matilda Strandmark beskriver hur studenterna kommer in i utbildningen med olika erfarenheter i bagaget.
– En del kan säkert tänka att de redan kan det mesta, efter många års arbete i skolan. Men på högskolan uppmuntras vi att tänka ett varv till. Tillvaron är inte alltid svart och vit, utan det finns många andra färger däremellan. Andra perspektiv och möjligheter.
Hon märker själv hur hon anammar de nya synsätten och tar med dem till arbetet. Idag är hon ännu mer uppmärksam på att eleverna ska vara delaktiga i beslut som berör deras vardag. Valkartan är ett av många viktiga hjälpmedel som hon och eleverna använder dagligen.
Att varva studier och arbete har fungerat bra hittills. Matilda Strandmark upplever att kunskaperna från föreläsningarna kan användas direkt på arbetsplatsen, och erfarenheterna därifrån kan i sin tur ge näring åt diskussionerna med lärare och klasskamrater. Utmaningen ligger mest i att hinna med allt.
– Jag har rätt hög ambitionsnivå, men dygnet har ju tyvärr inte mer än 24 timmar. En bit in på våren insåg jag att det blev lite för mycket att både jobba och plugga heltid, så jag gick ner till 90 procent i arbetet. Framöver jobbar jag 80 procent och kommer kunna lägga en heldag i veckan på studierna.
"Då kan jag få nya perspektiv och erfarenhet om hur en dag på grundskolan kan se ut i jämförelse med min erfarenhet från anpassad grundskola."
Hon ser fram emot höstens VFU, då hon och klasskamraterna under två veckor får stifta bekantskap med en annan arbetsplats. Matilda Strandmark vill gärna, för omväxlings skull, vara på en vanlig grundskola.
– Då kan jag få nya perspektiv och erfarenhet om hur en dag på grundskolan kan se ut i jämförelse med min erfarenhet från anpassad grundskola.
Nästa termin ska hon också välja ett praktiskt-estetiskt ämne att fördjupa sig i, och hon står och väger mellan hem- och konsumentkunskap och bild.
– Jag gillar båda och försöker hålla ett öga på arbetsmarknaden för att se var behoven finns. Men det viktiga är att hitta ett ämne man brinner för, då kommer den känslan smitta av sig på eleverna.
"Utbildningen bidrar till att du växer och får nya perspektiv som kan gynna elevernas utveckling."
Till blivande studenter som är nyfikna på utbildningen vill Matilda Strandmark skicka med några uppmuntrande ord:
– Utbildningen bidrar till att du växer och får nya perspektiv som kan gynna elevernas utveckling. Så sök, bara! Chansa och försök, vad är det värsta som kan hända?
Text och foto: Kerstin Weman Thornell