Samverkan bakom app-succé
Med en global spridning till 54 länder på sex språk är ECE Academy – en app utvecklad på Högskolan Kristianstad – ett talande exempel på hur internationella samarbeten kan omvandlas till praktiska verktyg för utbildning globalt.
Appen ECE Academy, utvecklad på Högskolan Kristianstad.
ECE Academy innehåller onlinekursen “Hållbarhet från början” som fördjupar sig i olika aspekter av hållbar utveckling. Med finansiellt stöd från Erasmus har Högskolan Kristianstad tillsammans med den internationella organisationen OMEP, pedagoger från 5 länder och teknikföretaget edChild arbetat med att ta fram utbildningsmaterial med fokus på hållbarhet och göra det tillgängligt genom appen.
– Vi hade ett gemensamt mål att skapa något som gör det enkelt för barn att tidigt lära sig om hållbarhet. I sin utvärdering graderade Erasmus appen som “good practice”, en beteckning för projekt som de anser skötts särskilt väl och som kan tjäna som inspiration för andra. De kommenterade vidare att projektet bevisar att Erasmus-samarbeten verkligen kan göra skillnad för både skola och högre utbildning, säger Marie Fridberg, biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik och projektledare.
Vi hann knappt lansera appen innan vi fick förfrågningar från universitet världen över som ville använda den i sina utbildningar.
Global spridning – utan marknadsföring
Att få människor att använda en app kan vara en utmaning för vilket företag som helst. Ett år efter lanseringen kan Marie Fridberg konstatera att spridningen varit en succé för ECE Academy. Appen har laddats ner i 54 länder och presenterats på bland annat COP28 och för UNESCO. Dessutom har Skolverket skapat en egen utbildning baserad på materialet i “Hållbarhet från början.”
– Tack vare inte minst Ingrid Engdahl på svenska OMEP har vi kommit in på de här konferenserna, vilket är ytterligare ett kvitto på vikten av samverkan. Men jag tror också att vi var helt rätt i tiden. Det fanns ett sug efter den här typen av pedagogiskt verktyg med fokus på hållbarhet. Vi hann knappt lansera innan vi fick förfrågningar från universitet världen över som ville använda den i sina utbildningar.
Hur arbetar högskolan självmed appen?
– Den är inblandad i termin 6 på förskollärarutbildningen. Inför VFU bjuder vi alltid in till handledardagar med bland annat kompetensutveckling där den ingått. Vi har också en mall där våra studenter kan föreslå nya aktiviteter eller användningsmöjligheter av materialet i appen.
Marie Fridberg, biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik och projektledare.
Ingen motsättning mellan fysisk rörelse och digital nyfikenhet
Användningen av digitala enheter i skolan i allmänhet och förskolan i synnerhet debatteras flitigtidag, och många menar att skärmar helt bör försvinna ur förskolemiljön. Marie Fridberg poängterar att hon inte ser någon motsättning i att använda ECE Academy och samtidigt uppmuntra till exempelvis fysisk aktivitet.
– För det första används appen inte av barnen utan av förskollärarna. Aktiviteterna i den bygger inte heller på digital teknik utan handlar om att barn skapar saker tillsammans och ofta ute i naturen. Polariseringen som märks i debatten nu är inte heller särskilt konstruktiv. Barn måste röra på sig, och det är ingen som säger emot det. Men att tro att problemen ska lösas automatiskt genom att ta bort skärmar är att förenkla det hela. Särskilt som en skärm kan innebära något så enkelt som att man fotograferar, till exempel ute i naturen. Dessutom nonchalerar man faktiskt den forskning som finns om hur digital teknik kan bidra till fysisk aktivitet, kreativitet och förstärkt lärande, avslutar Marie Fridberg.