Stor satsning på forskning
Högskolan Kristianstad fortsätter satsningen på forskning och forskarutbildning. Som en del av detta kommer ett flertal nya doktorander
rekryteras under våren.
Det är drygt 4 år sedan Högskolan Kristianstad fick examensrättigheter på forskarnivå i pedagogiskt arbete och vårdvetenskap och idag finns det sammanlagt 23 doktorander i egen regi. Nu utlyses sex nya doktorandtjänster för att ytterligare stärka högskolans forskning och forskningsmiljöer.
Kompetensinvestering på kort och lång sikt
Att anställa fler doktorander är en kompetensmässig investering både på kort och lång sikt, det menar Anders Jönsson, professor i didaktik och studierektor för forskarutbildningen i pedagogiskt arbete.
– Bara det faktum att det finns doktorander på plats gör att det snabbt blir en naturlig kunskapsspridning både bland lärare och studenter. Väljer doktoranden sen att vara kvar får högskolan tillgång till en forskare med spetskompetens som kommer att samla på sig ytterligare värdefulla kontakter. Så det är en effektiv forskningsutbyggnad, om än ganska långsam.
Bred variation och kvalitetssäkrad handledning
De nya doktorandtjänsterna på Högskolan Kristianstad är inriktade på förutbestämda områden. Dels för att säkerställa att det finns en ämnesmässig bredd i forskningen, dels för att handledarna ska kunna göra ett så bra arbete som möjligt. Men också för doktorandernas egen skull.
– På det här sättet kommer doktoranden in i en stabil miljö med en färdig struktur och pågående projekt. Något som underlättar väldigt mycket. Dessutom blir handledningen bättre när handledarna är insatta i doktorandens avhandlingsområde,
säger Anna-Karin Edberg, studierektor i vårdvetenskap och professor i omvårdnad.
Pågående satsning och utveckling av extern finansiering
Utöver de redan utlysta doktorandtjänsterna planerar Högskolan Kristianstad att ytterligare stärka upp forskarutbildningen under våren. Två doktorandtjänster är på gång inom pedagogiskt arbete. Dessa hör till en strategisk satsning riktade mot fritidshem och de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik. Inom Forskningsplattformen för hälsa i samverkan är ytterligare en doktorandtjänst planerad men där är fortfarande ansökan om projekt öppen. De båda studierektorerna är överens om att det än så länge finns utrymme för ännu fler egna doktorander.
–Ämnesmässigt finns det plats för mer bredd och det är ju något vi diskuterar, säger Anders Jönsson. Bland annat efterfrågar regeringen en tydligare koppling mellan kognitionsvetenskap och lärarutbildningarna och då vill man bredda forskningsområdet i den riktningen. Fakulteten för lärarutbildning har därför beslutat att utlysa ytterligare en doktorandtjänst med en sådan inriktning, vilket innebär totalt sex tjänster i pedagogiskt arbete.
En annan del där både Anders Jönsson och Anna-Karin Edberg ser utvecklingspotential är den externa finansieringen och möjligheten till samarbeten kring doktorandtjänster.
–Jag tror att vi kan utveckla både finansiering av doktorander med externa medel och så kallade industridoktorander, det vill säga att kommunen eller regionen väljer att finansiera eller delfinansiera. Doktorandtjänsten vid Forskningsplattformen för hälsa i samverkan är just en sådan. Så vi har redan den typen av samarbetsprojekt, men vi skulle kunna bli ännu bättre. I sammanhanget är det dock viktigt att poängtera att det behöver vara en bra balans mellan antalet doktorander och tillgången till kompetenta handledare, i det här fallet är kvalitet att föredra framför kvantitet, avslutar Anna-Karin Edberg.