Utbyte kring lärarutbildning inom COLOURS
Högskolan Kristianstad blev kontaktade av University Castilla-La Mancha i Spanien om eventuellt utbyte kring förskollärar- och grundlärarutbildningarna. Pia Thornberg kollade upp om vi hade något samarbete och det visade sig att det är en av våra partners inom Europauniversitetsalliansen COLOURS.
– Vi kände att vi inte visste så mycket om COLOURS-samarbetet och blev nyfikna på att ta reda på mer om vad det innebär, berättar Pia Thornberg, programområdesansvarig för Samverkan på Fakulteten för lärarutbildning.
I början av maj besökte Pia, tillsammans med Emma Jynnesjö, programområdesansvarig för förskollärarutbildningen, Albacete, en av orterna där University Castilla-La Mancha finns. Utbytet skedde med hjälp av medel från Erasmus+ och var Emmas första Erasmus-utbyte.
– Från början tänkte vi att syftet med besöket kanske skulle vara mer uppstyrt, men i efterhand var det bra att det var ett rätt förutsättningslöst besök kring hur vi skulle kunna samarbeta. Genom att träffa kollegor vid ett spanskt lärosäte samt att få göra besök på en förskola kunde vi jämföra hur de och vi arbetar med förskollärarutbildning, säger Emma. De hade ordnat ett väldigt fint och lärorikt besök för oss.
Pia menar att man kan se möjligheten till utbyte på olika nivåer. Det handlar om det mer formella, hur vi får till avtal för utbyten för lärare och studenter. Då är det viktigt att det finns relevanta kurser på engelska. Men det också intressant med de mer informella möjligheterna att samarbeta tillsammans kring kurser och kursinnehåll - internationalisering på hemmaplan.
– De har faktiskt en hel lärararutbildning för Primary som är helt på engelska, motsvarande vår grundlärarutbildning, berättar Pia.
Möjlighet till kortare utbyten
– Det är svårt att få ut studenter på utbyten hela terminer. Men för hela utbildningens internationalisering så är vi också intresserade av andra typer av samarbeten, säger Pia. Blended Intensive Program (BIP) till exempel. COIL (Collaborative Online International Learning) genomförs redan inom grundlärar- och förskollärarutbildningen. Där sätter man upp virtuella mötesplatser för våra studenter, för att skapa utbyten inom kurser.
Det var en lyckostund att få skapa relationer med studenterna, förskolan och universitetet.
Emma Jynnesjö, programområdesansvarig
Förutom att besöka lärosätet var Emma och Pia på en förskola där de fick följa med på undervisningssituationer för studenterna ute i verksamheten. Där fick de se hur studenterna arbetade med barnen samt hur läraren stöttade upp.
– Det var en lyckostund att få skapa relationer med studenterna, förskolan och universitetet, menar Emma. Vi gör ungefär på samma sätt när vi arbetar med barnen här hemma i Sverige. Det som skiljer sig mellan det svenska och spanska systemet är att de utbildade förskollärarna endast arbetar med barn mellan 3-5 år. För att arbeta med 1-2-åringar krävs ingen högskoleutbildning.
En annan sak som skiljde sig åt är utomhusmiljön, i alla fall om man jämför med förskolan som Pia och Emma besökte.
– Där kan vi lära oss av varandra tror jag, säger Emma. Klimatet påverkar förstås mycket. Utomhusmiljön var sparsmakad där. Kanske går de iväg mer? Vi hann inte gå in så mycket på utomhusmiljön, men det hade varit intressant att höra mer om.
Nu pågår arbetet med att teckna ett partneravtal för student- och lärarutbyte samt VFU. Pia och Emma har långtgående planer även på andra samarbeten. Ett nästa steg är att bjuda hit kollegorna från Castilla-La Mancha och hitta möjligheter för digitala samarbeten. Kanske åker vi tillbaka med fler kollegor nästa är för att fördjupa samarbetet ytterligare.
– Det är en häftig möjlighet att kunna resa genom Erasmus+-medel, menar Emma. Man kan få det för Staff training, att man skuggar eller undervisar, men det är också en otroligt bra kompetensutveckling. Man lär sig mycket om vårt eget skolsystem genom att vara iväg. Det som är speciellt hos oss blir synligt mycket tydligare när man jämför med hur andra gör.
Projektnummer: 101124491
Finansieras av Europeiska unionen. De synpunkter och åsikter som uttrycks är endast upphovsmannens [upphovsmännens] och utgör inte Europeiska unionens eller Europeiska genomförandeorganet för utbildning och kulturs (EACEA) officiella ståndpunkt. Varken Europeiska unionen eller EACEA tar något ansvar för dessa.