Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
  • Dela på Facebook
  • Dela på Youtube
  • Dela på Instagram
  • Dela på LinkedIn
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Forskning visar: Så kan lek och naturvetenskap kombineras
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Forskning visar: Så kan...
02 sep. 2025 /Nyhet /Forskning /Pressmeddelande

Forskning visar: Så kan lek och naturvetenskap kombineras

Hur kan förskollärare undervisa i naturvetenskap och samtidigt integrera lek och barns intressen? Den frågan står i centrum för Anna Henrikssons avhandling Att orkestrera naturvetenskapslek i förskolan – lekresponsiv undervisning för social och kulturell hållbarhet, framlagd vid Högskolan Kristianstad.

Anna HenrikssonAnna Henriksson vid spikningen av sin avhandling.

Bakgrunden till forskningen är en utmaning som många förskollärare känner igen: när naturvetenskap förs in i undervisningen riskerar leken att trängas undan, eller så tar vuxenstyrningen över.

–  Tidigare forskning visar att när vi går in med ett ämnesspecifikt innehåll som naturvetenskap så riskerar leken att försvinna. Det är därför viktigt att undersöka  hur naturvetenskap och lek kan integreras som en ömsesidig aktivitet. Det är ju det här samspelet som förskolans undervisning bygger på. Undervisning i förskolan är något som förskolepedagoger (förskollärare och arbetslag) och barn skapar tillsammans, säger Anna Henriksson, doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad.

– Att orkestrera naturvetenskapslek handlar om att vara öppen för alla de olika förslag som kommer i lekarna, och försöka lyfta in dem. Att släppa kontrollen lite och låta barnen vara med och ha inflytande.

Genom att följa och analysera förskolepedagogers arbete i praktiken har hon undersökt hur lek och naturvetenskapsundervisning kan kombineras. Nyckeln är det hon kallar att orkestrera naturvetenskapslek – att både ta vara på barnens initiativ och samtidigt föra in naturvetenskapligt innehåll. Förskolepedagogen blir en undervisande medspelare som lockar barnen vidare till exempel genom frågor, att själv ta en roll i leken eller ta hjälp av artefakter.

– Att orkestrera naturvetenskapslek handlar om att vara öppen för alla de olika förslag som kommer i lekarna, och försöka lyfta in dem. Att släppa kontrollen lite och låta barnen vara med och ha inflytande. Men jag vill också poängtera: det är en utmaning att vara responsiv, att se till olika barns initiativ, hålla fast vid naturvetenskapsinnehållet och samtidigt balansera med den styrande rollen och allt annat som händer runtomkring.

Stärker både kunskap och delaktighet

Resultaten visar att barn kan närma sig även komplexa fenomen – som frågor om hållbar utveckling, såsom människans energianvändning och smältning av polarisar – på ett begripligt sätt när de får göra det genom lek där de själva är delaktiga. Samtidigt tränar de samspel, uttrycksförmåga och demokratiska värden. Något som i sin tur kan bidra till kulturell och social hållbarhet.

– Undervisning är ett relativt nytt begrepp i läroplanen, även om själva undervisningen alltid har funnits där. Vi behöver skapa vår egen syn på vad undervisning i förskolan är och kan vara.

– Resultatet från avhandlingens delstudier visar att förskolepedagoger genom att skifta mellan fantasi och verklighet både riktar barns fokus mot naturvetenskapligt lärande samt mot socialisation och omsorg, och det är också en grundläggande del av vårt demokratiska uppdrag. Barnens erfarenheter ska spela roll och de ska få en röst. Undervisningen blir inte bara ett sätt att förmedla kunskap, utan också ett sätt att skapa gemenskap, inkludering och respekt för olika erfarenheter.

Ett eget undervisningsuppdrag – och nya frågor att utforska

Undervisning i förskolan är ofta en balansgång där leken, omsorgen och lärandet ska rymmas samtidigt. Anna Henriksson betonar också att förskolan behöver hitta ett eget sätt att förhålla sig till begreppet.

– Undervisning är ett relativt nytt begrepp i läroplanen, även om själva undervisningen alltid har funnits där. Vi behöver skapa vår egen syn på vad undervisning i förskolan är och kan vara. Jag hoppas att förskolepedagoger ska se det lekresponsiva som ytterligare ett sätt att arbeta i den frågan.

Som en naturlig fortsättning vill hon undersöka vilken roll olika böcker kan spela i barns naturvetenskapliga lekar. Kan böckers genre påverka utforskande, och i så fall hur?

– I mina undersökningar har sagoböcker använts som ett sätt för förskolepedagoger och barn att skapa en gemensam lekram med ett naturvetenskapligt innehåll. Men spelar det någon roll vilken typ av bok vi använder? Vad betyder det för utfallet i naturvetenskapsleken? Det är frågor jag gärna vill undersöka vidare. I denna avhandling har fokus riktats mot förskolepedagogers orkestrering av naturvetenskapslek och därför hade det varit intressant att även undersöka barns perspektiv på att delta i naturvetenskapslek. Att undersöka barns perspektiv skulle bidra med ytterligare kunskap när det gäller barns handlingsutrymme i naturvetenskapslek.

Läs hela avhandlingen Att orkestrera naturvetenskapslek i förskolan – lekresponsiv undervisning för social och kulturell hållbarhet.

 

Det gick inte att fullfölja begäran.

Kontakt

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.jobTitle }}

Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.

Visa kontaktuppgifter

E-post {{ staffmember.email }}

Telefon {{ staffmember.telephone }}

Digitalt möte: {{ staffmember.zoomUrl }}

Uppdaterad: 2025-09-02 av Sofia Johansson

Sidansvarig: Jakob Nord

Dela

  • Dela på e-post
  • Dela på LinkedIn
  • Dela på X
  • Dela på Facebook
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025