Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
  • Dela på Facebook
  • Dela på Youtube
  • Dela på Instagram
  • Dela på LinkedIn
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Unik teknik gör studenter redo för verklighetens klassrum
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Unik teknik gör...
07 okt. 2025 /Nyhet /Student /Utbildning

Unik teknik gör studenter redo för verklighetens klassrum

Vid Högskolan Kristianstad används avatarteknik för att ge lärarstudenter möjlighet att öva på svåra, verklighetsnära situationer i en trygg och kontrollerad miljö. En unik möjlighet som gör studenterna bättre rustade för yrkeslivet.  

Elin och Sofia framför avatarerElin Hjelm och Sofia Lindberg framför ett avatarklassrum.

Vad gör man när ett barn reagerar starkt i klassrummet? Hur bemöter man en vårdnadshavare som är upprörd, eller en kollega beter sig oprofessionellt? Det är exempel på situationer som lärare ställs inför i yrkeslivet, men som är svåra att träna på i verkligheten. Genom avatarteknik kan högskolans studenter göra just det.  

–  Avatarteknik är en digital representation av människor. Varje avatar har egenskaper, behov och förmågor precis som verkliga personer. Tekniken gör det möjligt att iscensätta komplexa möten, utan att någon riskerar att fara illa. Det ger våra studenter ett viktigt övningsmoment som de inte får någon annanstans, säger Sofia Lindberg, universitetslektor i pedagogiskt arbete inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad. 

En bro mellan teori och praktik 

Bakom satsningen ligger en tydlig ambition att överbrygga klyftan mellan teori och praktik i både förskollärar- och lärarutbildningen. Genom att kombinera det teoretiska innehållet med praktisk tillämpning, blir lärandet djupare och mer arbetslivsnära. 

Genom att få träna på avatarerna känner jag att jag blivit tryggare i min framtida yrkesroll. Främst att få möjlighet att iscensätta saker som jag inte hade kunnat möta på VFU.

– Vi kan konstruera utmaningar där studenterna får möta ett visst innehåll som vi kan kontrollera och som vi vet utmanar dem på olika sätt. Studenterna får möjlighet att agera, pausa, reflektera och sedan prova igen, säger Elin Hjelm, universitetsadjunkt i pedagogiskt arbete. 
 
En annan viktig aspekt är den etiska.  

– Det är ett avgörande skäl. Att de kan träna på utmaningar som vi inte kan försäkra oss om att de får med sig från VFU. Och som inte är försvarbara att göra på riktiga människor, fortsätter Sofia Lindberg. 

Studenterna får med sig viktiga erfarenheter 

Charleen och ClaraCharleen Westergren och Clara Ohlström har båda goda erfarenheter av att träna med avatarer.

Två studenter som har erfarenhet av att arbeta med avatarer är Charleen Westergren och Clara Ohlström, som båda går termin fem på förskollärarprogrammet. Båda två upplever att avatartekniken gett dem fler verktyg för framtiden. 

– Genom att få träna på avatarerna känner jag absolut att jag blivit tryggare i min framtida yrkesroll. Främst att få möjlighet att iscensätta saker som jag inte hade kunnat möta på VFU, säger Charleen Westergren. 

 Clara Ohlström håller med: 

– Det var lite ovant i början, men man vänjer sig snabbt. Det har gett mig perspektiv och bland annat fått mig att reflektera över mina ordval och mitt bemötande med barnen och eleverna.  

Unik satsning i Sverige 

Avatartekniken har blivit en viktig del i arbetet med att skapa utbildningar som är nära både verkligheten och framtiden. Högskolan Kristianstad är en av få högskolor och universitet i Sverige som använder den här tekniken på det här sättet, integrerat i utbildningen.  

– Det är ett uppskattat momenten bland studenterna. När det bränner till, när de behöver sina verktyg, då vet de att de redan har dem, säger Elin Hjelm. 

Avatartekniken väcker också forskningsintresse och det pågår ett arbete vid Högskolan Kristianstad för att undersöka vad tekniken faktiskt gör med studenternas lärande och professionella utveckling. 

– Eftersom det är helt nytt så måste vi också beforska området. Vad finns det för mervärde? Och vad får det för konsekvenser? Det vill vi ta reda på, avslutar Sofia Lindberg. 

Det gick inte att fullfölja begäran.

Kontakt

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.jobTitle }}

Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.

Visa kontaktuppgifter

E-post {{ staffmember.email }}

Telefon {{ staffmember.telephone }}

Digitalt möte: {{ staffmember.zoomUrl }}

Det gick inte att fullfölja begäran.

Kontakt

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.jobTitle }}

Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.

Visa kontaktuppgifter

E-post {{ staffmember.email }}

Telefon {{ staffmember.telephone }}

Digitalt möte: {{ staffmember.zoomUrl }}

Uppdaterad: 2025-10-07 av Jakob Nord

Dela

  • Dela på e-post
  • Dela på LinkedIn
  • Dela på X
  • Dela på Facebook
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025