HR-avdelningen
HR-avdelningen ger verksamheten verktyg, stöd och processer inom HR-området som möjliggör och skapar förutsättningar för att Högskolan Kristianstad ska nå sina mål, prioriteringar, värderingar och vision.
Vår roll inom HR är att stödja våra chefer i arbetsgivarfrågor och skapa rätt förutsättningar för att de ska känna sig trygga i sin roll som ledare.
Vi arbetar med kontinuerlig uppföljning och utveckling av olika processer från anställningens början till dess slut.
Vår strävan är att vara en naturlig samverkanspart gentemot våra verksamheter i såväl det administrativa och operativa arbetet som på längre sikt i det övergripande strategiska arbetet.
Ansvarsområden
Det administrativa – att tillse att allt administrativt HR-arbetet fungerar löpande till exempel anställningsunderlag, pension, försäkring, HR-statistik/nyckeltal och lön med mera. Detta innefattar också ansvar för policys och personalhandbok.
Det operativa – att tillse att verksamheten har konsultativt stöd av HR-avdelningen i alla HR-frågor. Dels i förhållande till verksamhetens chefer i frågor som kan beröra allt från arbetsrätt, arbetsmiljö, jämställdhet till konflikthantering. Dels om att tillse att högskolan som arbetsgivare förhåller sig till den svenska arbetsrätten på ett korrekt sätt och följa direktiv och riktlinjer från regeringen och arbetsgivarverket, vilket också inkluderar relationen till de fackliga organisationerna. Internkommunikation och uppföljning är fokusområde.
Det strategiska – att tillse att högskolan har processer som stöder i målsättningen med att vara attraktiv som arbetsgivare, vilket bland annat berör rekrytering, HR-processer, kompetensutveckling, belöningssystem och högskolans personal- och lönepolitik i stort.