Högskolepedagogiska Akademin
Vid HKR anses högskolepedagogisk utveckling vara av största vikt för att möta de pedagogiska utmaningar som utbildningsverksamheten ständigt ställs inför. Den Högskolepedagogiska Akademin inrättades 2017 med syfte att främja utveckling av ett akademiskt lärarskap (Sholarship of Teaching and Learning) där ämneskunskap och undervisningsskicklighet kompletteras av ett vetenskapligt förhållningssätt till den egna undervisningspraktiken och studenters lärande. Målet är att erfarenheter och slutsatser om undervisning och lärande ska ventileras och granskas i dialog med kollegor. Den högskolepedagogiska akademins uppdrag riktas till HKRs alla lärare och forskare.
Det överordnade uppdraget är:
- att vara en resurs i utvecklingen av akademiskt lärarskap
- att ha rollen som katalysator för utveckling av ett vetenskapligt förhållningssätt till undervisning och lärande
- att vara en arena för kunskapsutveckling av högre utbildning vid lärosätet.
Den Högskolepedagogiska Akademins uppdrag koncentreras kring tre delområden:
- Högskoleövergripande högskolepedagogisk utveckling,
- Fakultetsnära högskolepedagogisk utveckling,
- Högskolepedagogisk forskning och utveckling - HERD@HKR.