Nr 2 2026. Tema: (Ut)bildning för framtidens studenter
I det kommande numret av Högskolepedagogisk debatt står bildning inom högre utbildning i fokus.
I tider av accelererande samhällsomvandling och snabb teknisk utveckling behöver högskolor och universitet både kunna utgöra en garant för hög kvalitet och stabilitet, samt vara öppna för att utforska nya undervisningsformer och stödja nya lärprocesser. Av dessa anledningar söker vi bidrag som på olika sätt undersöker hur lärosäten, lärare och studenter påverkas av dessa samhällsutmaningar, samt hur undervisningen kan utvecklas för att vara fortsatt relevant nu och i framtiden.
Bidrag till numret kan t.ex. behandla:
- Vilka färdigheter behöver nutida och framtida studenter?
- Hur synliggör vi bildningsaspekten i våra utbildningar?
- Vad innebär kritiskt och reflekterande tänkande i en värld med artificiell intelligens och okontrollerat informationsflöde?
- På vilka sätt kan vi göra studenterna till medskapare av sin utbildning?
- Vad medför ny teknik för möjligheter och risker för undervisning, handledning och examination?
- Hur främjar vi studenters ansvarstagande för sitt lärande?
- På vilka sätt kan högre utbildning organiseras för en osäker framtid?
Redaktionen välkomnar texter som erbjuder både kritiska perspektiv och konkreta metoder, för att skapa en djupare förståelse för bildning inom högre utbildning.
- Deadline för vetenskapliga artiklar: 15 aprl 2026.
- Deadline för övriga bidrag: 15 juni 2026.
Som vanligt publicerar vi också bidrag utanför temat. Alla högskolepedagogiska frågor är av intresse!