Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
  • Dela på Facebook
  • Dela på Youtube
  • Dela på Instagram
  • Dela på LinkedIn
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Om oss
  3. Organisation
  4. Bibliotek och högskolepedagogik
  5. Högskolepedagogisk utveckling
  6. Högskolepedagogisk debatt
  7. 2-2026 (Ut)bildning för framtidens studenter
  1. HKR
  2. Om oss
  3. Organisation
  4. Bibliotek och...
  5. Högskolepedagogisk...
  6. Högskolepedagogisk debatt
  7. 2-2026 (Ut)bildning för...

Nr 2 2026. Tema: (Ut)bildning för framtidens studenter

I det kommande numret av Högskolepedagogisk debatt står bildning inom högre utbildning i fokus. 

I tider av accelererande samhällsomvandling och snabb teknisk utveckling behöver högskolor och universitet både kunna utgöra en garant för hög kvalitet och stabilitet, samt vara öppna för att utforska nya undervisningsformer och stödja nya lärprocesser. Av dessa anledningar söker vi bidrag som på olika sätt undersöker hur lärosäten, lärare och studenter påverkas av dessa samhällsutmaningar, samt hur undervisningen kan utvecklas för att vara fortsatt relevant nu och i framtiden.  

Bidrag till numret kan t.ex. behandla: 

  • Vilka färdigheter behöver nutida och framtida studenter? 
  • Hur synliggör vi bildningsaspekten i våra utbildningar? 
  • Vad innebär kritiskt och reflekterande tänkande i en värld med artificiell intelligens och okontrollerat informationsflöde? 
  • På vilka sätt kan vi göra studenterna till medskapare av sin utbildning? 
  • Vad medför ny teknik för möjligheter och risker för undervisning, handledning och examination? 
  • Hur främjar vi studenters ansvarstagande för sitt lärande? 
  • På vilka sätt kan högre utbildning organiseras för en osäker framtid?  

Redaktionen välkomnar texter som erbjuder både kritiska perspektiv och konkreta metoder, för att skapa en djupare förståelse för bildning inom högre utbildning. 

  • Deadline för vetenskapliga artiklar: 15 aprl 2026.  
  • Deadline för övriga bidrag: 15 juni 2026.  

Som vanligt publicerar vi också bidrag utanför temat. Alla högskolepedagogiska frågor är av intresse! 

Praktisk information

Läs mer om vilka typer av bidrag som accepteras, ladda ner mallen för skribenter och hitta annan praktisk information.

Kontakta redaktionen

Ansvarig utgivare är chefen för Avdelningen Bibliotek och Högskolepedagogik.

Posta ditt bidrag, dina synpunkter, idéer med mera till: hpdebatt@hkr.se

Extern

Uppdaterad: 2025-09-15 av Johan Landgren

Sidansvarig: Johan Landgren

Dela

  • Dela på e-post
  • Dela på LinkedIn
  • Dela på X
  • Dela på Facebook
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025