Nr 1, 2025. Tema: Akademiskt lärarskap genom SoTL
I kommande nummer av Högskolepedagogisk debatt vill vi belysa vad akademiskt lärarskap innebär för lärare och studenter inom högre utbildning.
Akademiskt lärarskap (AL) utgör själva hjärtat av högre utbildning och innebär mycket mer än att föreläsa och bedöma studenter. AL hänvisar till den kompetens, kunskap och praktik som lärare inom högre utbildning besitter och utvecklar för att effektivt undervisa och stödja studenternas lärande. Det sträcker sig bortom att bara leverera innehåll och innefattar en rad kompetenser och färdigheter, inklusive pedagogiskt ledarskap, kursdesign, bedömning, feedback, och utveckling av en stimulerande och inkluderande miljö för såväl lärare som studenter.
Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) är en praktik inom högre utbildning där lärare undersöker, reflekterar över och delar sina pedagogiska erfarenheter och insikter med kollegor och en bredare akademisk gemenskap exempelvis vid högskolepedagogiska konferenser eller i en tidskrift såsom Högskolepedagogisk debatt. SoTL omfattar forskning och reflektion kring undervisningspraxis, lärande och effektfulla pedagogiska metoder. SoTL handlar om att förbättra undervisningens kvalitet och studenters lärande genom tillämpningen av evidensbaserade metoder och pedagogisk innovation.
I praktiken kan AL ses som den bredare ramen inom vilken SoTL verkar. AL innebär att vara engagerad i att utveckla och förbättra undervisningen och lärandet som en kontinuerlig process, medan SoTL representerar det vetenskapliga förhållningssättet genom vilket det sker. Tillsammans bidrar AL och SoTL till en förbättring av undervisningen och lärandet inom högre utbildning genom att främja en kultur av pedagogiskt engagemang, delning av bästa praxis och kontinuerlig professionell utveckling för lärare.
Nu sökes textbidrag som belyser arbetet med hur AL kan stimuleras. Det kan handla om erfarenheter och exempel såsom:
- Utbildning och professionell utveckling som har främjat AL i arbetslaget
- Former av mentorskap och samarbete där seniora lärare guidat och stöttat nya eller mindre erfarna kollegor i deras pedagogiska utveckling
- Institutionellt stöd och resurser där stöd för lärare tillhandahållits, såsom material, teknisk support och tillgång till utbildningsteknologi. Det kan också handla om hur det skapats former, utrymme och tid för lärare att reflektera över sin undervisning och utforska nya pedagogiska idéer och metoder
- Forskning och/eller utvärdering där det har handlat om att främja en kultur av pedagogisk forskning och utvärdering där lärare uppmuntrats att undersöka och analysera effektiviteten av sina undervisningsstrategier och läraktiviteter
- Utvecklandet av incitament och belöningssystem för att lärare aktivt ska delta i forsknings- och utvecklingsprojekt och bidra till högskolepedagogisk utveckling
- Stöd för experiment och innovation där en miljö skapats där lärare känner sig fria att experimentera med och dela nya pedagogiska idéer och innovativa undervisningsmetoder
Vi ser fram emot att läsa era bidrag och att tillsammans utforska och berika förståelsen för det akademiska lärarskapet i högre utbildning.
- Deadline för vetenskapliga artiklar: 15 oktober 2024.
- Deadline för övriga textbidrag: 15 december 2024.
Som vanligt publicerar vi också bidrag utanför temat. Alla högskolepedagogiska frågor är av intresse!