ÖVERSIKT
Genom att anlägga ett normkritiskt perspektiv kan du som högskolelärare hjälpa studenten att få syn på och ifrågasätta strukturer och sociala normer i samhället som på olika sätt får en begränsande effekt på individer och grupper. Normkritiska perspektiv kan betraktas utifrån en rad demografiska aspekter såsom kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsvariation, ålder eller klass. I kursen får du insikter och redskap för hur du inom undervisningsuppdraget och ämnesområdet kan arbeta med obalansen mellan det som uppfattas som norm och därmed det som uppfattas avvikande. Ett mål är att bli medveten om din egen roll som pedagog och kritiskt granska vilka normer du själv förmedlar.
Omfattning: Kursen motsvarar 1 veckas heltidsstudier.
Nivå: Motsvarande högskoleförordningens avancerad nivå.
Betygsnivåer: Godkänd / Underkänd
Undervisningsform: Föreläsning och workshops
Prestationskrav: Närvaro vid minst 75% av kurstillfällena.
Kursledare: Anna Pålsson och Tide Garnow
Kursplan (pdf, 157 kB)