ÖVERSIKT
Studentaktiv pedagogik och nätbaserade resurser är temat för den här kursen och målet är att kursdeltagarna efter kursens slut ska känna större trygghet i att undervisa studentaktivt i utbildningar som sker helt eller delvis med hjälp av digitala verktyg.
Kursen består av fyra delmoment. I det första kommer vi att ta del av texter kring designen av kursupplägg och undervisning. I det andra behandlas området presentationsformer och kommunikation ur ett lärarperspektiv. I det tredje går vi in på studenternas aktiviteter och samarbeten. Avslutningsvis blickar kursen framåt mot "nyare" undervisningsformer.
Deltagarna kommer att utsättas för olika typer av undervisningsformer och antar därför själv med fördel ett reflekterande studentperspektiv, för att på så sätt få en känsla för hur olika situationer kan upplevas av de som i vanliga fall sitter på den "andra sidan".
Kursen kommer att baseras på vetenskapliga texter och exempel på hur olika digitala resurser kan användas för olika syften. Samtidigt ser vi fram emot att deltagarna aktivt delger egna exempel i diskussioner så att de specifika ämnesförutsättningarna framträder.
Omfattning: Kursen motsvarar 2 veckors heltidsstudier.
Nivå: Motsvarande högskoleförordningens avancerad nivå.
Betygsnivåer: Godkänd / Underkänd.
Intyg: Intyg på genomförd kurs utfärdas när prestationskraven är uppfyllda
Undervisningsform: Huvudsakligen flippad med workshops och kortare föreläsningar
Prestationskrav: Närvaro vid minst 3 av 4 kurstillfällen. Samt inlämning av s k Exit tickets efter varje tillfälle samt ett sammanfattande sådant efter avslutad kurs.
Kursledare: Stefan Larsson, Åsa Kronkvist, Dan Wirdefalk