RESoTL - Forskningsmiljön för Undervisning och Lärande i Högre Utbildning
RESoTL - Research Environment for Scholarship of Teaching and Learning in Higher Education - är en fakultetsövergripande forskningsmiljö. Den rymmer forskningsverksamhet som belyser aspekter av undervisning och lärande i högre utbildning. Det överordnade målet är att den forskning som bedrivs inom miljön ska vara utbildningsnära d.v.s. av hög relevans för och bidra till utveckling av utbildningsverksamheten.
Forskningsmiljön har sin grund i SoTL som betonar att undervisning och lärande ska bedrivas och utvecklas på vetenskaplig grund. Forskningsmiljön består av forskare och lärare som är intresserade av pedagogik och ämnesdidaktik i högre utbildning.
Forskningen är utbildningsnära d.v.s. den drivs av de utmaningar och möjligheter som finns i utbildningsverksamheten. Därmed leder den till konkret utveckling och förändring som är till nytta för:
- Studenterna som vinner på resultatet av denna forskning då dess fokus kan relateras till fördjupat och utmaningsdrivet lärande, förbättrade studieresultat, ökad genomströmning, positiva erfarenheter av studietiden och främja livslångt lärande,
- Lärarkollegiet som utvecklar ett akademiskt lärarskap så att undervisningen byggs på vetenskaplig grund och att undervisningserfarenheter sprids på ett systematiskt sätt. Utvecklandet av ett akademiskt lärarskap är dessutom relaterat till ökad arbetstillfredsställelse avseende undervisningsuppdraget,
- Utbildningsorganisationen som får ökad kvalitet i utbildningarna och står rustad inför sitt utbildningsuppdrag,
- Det omgivande samhället som erbjuds utbildning med hög kvalitet och anställningsbara studenter.