Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Om oss
  3. Organisation
  4. Bibliotek och högskolepedagogik
  5. Högskolepedagogisk utveckling
  1. HKR
  2. Om oss
  3. Organisation
  4. Bibliotek och...
  5. Högskolepedagogisk...

Seminarier 2017 Högskolepedagogisk utveckling

Vårterminen 2017 erbjuds två seminarieserier! Vi kommer dels att fördjupa oss i den traditionella undervisningsformen Föreläsning under ledning av Andreas Håkansson. Dels har vi förmånen att erbjuda en ny och utökad version av förra vårens mycket populära föreläsningsserie Återkoppling, Bedömning och Examination med Anders Jönsson som huvudansvarig.

Du är välkommen att besöka alla eller enstaka tillfällen i serierna .

För intresserade så ger vi också dessa seminarieserier som temakurser med intyg på motsvarande en veckas högskolepedagogiska studier. Du följer seminarieserien i kombination med den kursplan som finns för kursen. 

Återkoppling Bedömning Examination


Att bedöma och betygsätta ingår i lärarens vardagsarbete. Men hur gör vi egentligen när vi avgör om lärandemål är uppfyllda, om insatser är tillräckliga och med god och rätt kvalitet? Hur ställer vi frågor? Hur mäter vi? Vill du fördjupa dig i sådana frågeställningar ska du absolut följa den här seminarieserien där du också kommer att få många tillfällen att ställa frågor till professor Anders Jönsson m flera.

Tillfälle 1: Introduktion till bedömningsområdet. Diskussion om bedömningens olika funktioner, d.v.s. formativ respektive summativ bedömning. Vilken funktion har kriterier vid bedömning? Vilka för- och nackdelar finns med olika sätt att bedöma?

Tillfälle 2: Återkoppling till studenterna. Vilka olika möjligheter finns det att ge återkoppling på studenternas prestation? Vilken typ av återkoppling är effektiv för studenternas lärande? Hur går det att hantera återkoppling till stora grupper?

Tillfälle 3: Hur kan själv och kamratbedömning utgöra en viktig del i studentens lärandestrategi och möjliggöra för dem att ta större ansvar för och kontroll över sitt lärande?

Tillfälle 4: Breddad rekrytering och anpassad examination. Hur går jag studenter till mötes som har behov av anpassad examination pga. funktionsnedsättning och hur ser regelverket ut? Vilka anpassningar kan var aktuella? Hur kan jag generellt utveckla examinationsmomentet utifrån Universal Design for Learning?

Tillfälle 5: Inspirationsdag utifrån temat Kreativa studentaktiva examinationsformer: Går det att examinera en hel utbildning vid ett tillfälle? Hur kan man examinera digitalt på ett smart sätt? Vilka möjligheter finns det att examinera muntligt i stora examinationsgrupper? Vilka sätt finns det att examinera kompetens? Hur kan man iscensätta examinationstillfällen som mäter kunskapsformer som sitter i huvudet, händerna, kroppen, känslor, attityder och grundläggande synsätt?

Föreläsningen - En diskussionsserie


Vad är en riktigt bra föreläsning? När är föreläsning en lämplig undervisningsform? Hur föreläser andra? Hur går det att utvecklas som föreläsare? Hur främjar föreläsningen studentens lärande? Om Du tycker att detta är intressanta frågor är Du välkommen att delta i vårens diskussionsserie med föreläsningen som tema med många möjligheter att få nya idéer under ledning av biträdande professor Andreas Håkansson.

Tillfälle 1: Introduktion, presentation och ett exempel

Tillfälle 2: Föreläsningsstil, - teknik och – strategi

Tillfälle 3: Föreläsning som undervisningsmetod

Tillfälle 4: Examinationsförberedande moment: Workshop med planering och diskussion av eget föreläsningsprojekt

DATUM "Återkoppling Bedömning Examination"


DATUM
Torsdag 2/2 13-15
Torsdag 2/3 13-15
Fredag 24/3 10-12
Tisdag 4/4 13-15
Fredag 21/4 13-16, Kreativ och studentaktiv examination – goda exempel. (Obs!
förkortad tid) Medverkande: HKR-anställda lärare

Lokal: 07-325 (utom 2/2: 15:221)

DATUM "Föreläsningen"

Torsdag 9/2 09-10
Torsdag 16/2 09-11
Tisdag 28/2 09-11
Torsdag 9/3 09-12 (Workshop)

Lokal: 07-325

Temakurserna

Om du är intresserad av att fördjupa dig och göra seminarieserierna till en Temakurs så klickar denna ruta.

Uppdaterad: 2017-01-05 av Sofia Johansson

Sidansvarig: Stefan Larsson

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025